معرفی و دانلود کتاب محله چینی‌ها

عکس جلد کتاب محله چینی‌ها
قیمت:
۳۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب محله چینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب محله چینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب محله چینی‌ها

کتاب محله چینی‌ها از مایکل ایتون از مجموعه‌ی «خوانش فیلم» به یکی از شاهکارهای سینمای نوآر آمریکا می‌پردازد. این کتاب در واقع نقد و تفسیر فیلمی است که پس از سال‌ها عظمت سینمای دهه‌ی سی هالیوود را دوباره در اذهان عمومی زنده کرد؛ فیلم محله‌ی چینی‌ها، اثر رومن پولانسکی، که داستان کارآگاهی را به تصویر می‌کشد که درگیر پرونده‌ای پیچیده و مرموز می‌شود.

درباره‌ی کتاب محله چینی‌ها

کتاب محله‌ی چینی‌ها (Chinatown) اثر مایکل ایتون (Michael Eaton) از مجموعه بنیاد فیلم بریتانیا (British Film Institute) شما را به دل تاریخ ساخت فیلم محله‌ی چینی‌ها، محصول سال 1974، می‌برد. این فیلم که یکی از قله‌های سینمای هالیوود و شاهکار کلاسیک رومن پولانسکی است، موفقیتش را مدیون عواملی مختلف از جمله فیلم‌نامه‌ی بی‌نقص، بازیگری درخشان و کارگردانی بی‌بدیل است، عواملی که نتیجه‌ی در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها،خلق یکی از مهم‌ترین آثار سینمای نوآر بود. داستان کارآگاه لس‌آنجلسی، جیک گیتس و ماجرای رمزآلود و پیچیده‌ی رسوایی مالوری پیرنگ اصلی فیلم محله‌ی چینی‌هاست. مایکل ایتون، که خود دستی بر آتش نمایش‌نامه‌نویسی دارد، در خلال این کتاب مخاطب را به سفری چندجانبه می‌برد؛ سفری موشکافانه با تحلیل عناصر کارگردانی، بازیگری و فنی فیلم به قصد یافتن عنصر خلاقه و نبوغ عوامل فیلم. وی همچنین با توصیف و شرح دقیق سکانس‌های اثرگذار و روایت نفس‌گیر فیلم، موفقیت این فیلم را بیش از همه مرهون اتفاق نظر و همکاری پولانسکیِ کارگردان و تاونِ فیلم‌نامه‌نویس می‌داند.

در ژانر معمایی و کارآگاهی، فیلم محله‌ی چینی‌ها نه‌تنها هم‌پایه‌ی بهترین آثار سینمایی جهان به نظر می‌رسد، بلکه در قیاس با آثار مشابه در حوزه‌ی ادبیات داستانی جهان نیز، از حیث عمق و غنا چیزی کم ندارد. داستان این فیلم به‌وضوح انعکاس‌دهنده‌ی تبعیض و بی‌عدالتی جنسیتی و سیاسی‌ای است که برخلاف بسیاری از آثار مشابه، در نهایت به رستگاری و عدالت منتهی نمی‌شود. فیلم نشان می‌دهد که شر آنچنان در زندگی روزمره ما ریشه دوانیده که هر تلاشی در جهت نابودی آن محکوم به شکست است و قهرمان نیز به‌جای مقابله و تلاش برای حذف آن باید مشتاقانه در آغوشش بکشد.

معرفی و دانلود کتاب محله چینی‌ها

از جمله نکات دیگری که ایتون در خلال تفسیر اثر برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شود، نام فیلم است. از منظر نگارنده‌ی کتاب، محله‌ی چینی‌ها بهترین نام برای یک تریلر کارآگاهی است که پیچیدگی‌های سیاسی، جنسیتی، روانشناختی و فلسفی را در خود نهفته دارد. نویسنده در جای‌جای کتاب در ستایش نام اثر داد سخن سر داده است. از جمله دلایلی که در اهمیت انتخاب این نام بیان می‌شود، وجه سمبولیک آن است. محله‌ی چینی‌ها نمادی از فساد و ابهام اخلاقی است، جایی که ضعفا استثمار می‌شوند و قوانین در خدمت زورگویان و در راستای منافع قدرتمندان قرار دارد. محله‌ی چینی‌ها از نظر مولف کتاب پیش رو، آینه‌ی تمام‌نمای دنیای پرهرج‌ومرج ماست؛ آکنده از جنبه‌های تاریکی که با خوی حیوانی انسان درهم پیچیده است.

این کتاب را نشر علمی-فرهنگی با ترجمه‌ی لیدا صدرالعلمایی به مخاطب فارسی‌زبان عرضه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی خوانش فیلم

انتشارات علمی-فرهنگی در مجموعه‌ی خوانش فیلم درصدد است تا فیلم‌های ماندگار سینمای جهان را در بوته‌ی نقد قرار دهد. فیلم‌هایی از جمله «رود سرخ»، «توت‌فرنگی‌های وحشی»، «بلید رانر»، «سولاریس»، «روزی روزگاری آمریکا» و «متروپلیس» از فیلم‌های این مجموعه هستند که هر یک نقطه‌ی اوجی درخشان در تاریخ سینمای جهان به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که هریک از مجلدهای این مجموعه را مؤلفی متفاوت نگاشته است. اما در نهایت هدف واحد تمام آثار متعلق به این مجموعه ارائه‌ی خوانشی نو از فیلم‌های ماندگار جهان است.

در نکوداشت کتاب محله چینی‌ها

  • مایکل ایتون، مولف کتاب محله چینی‌ها، تفاسیر خیره‌کننده‌ای از فیلم ارائه می‌دهد. (رافائل شارگل)

کتاب محله چینی‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب مختص کسانی است که به مطالعات سینمایی و ارتباط آن با تفکر نقاد علاقه‌مندند و به‌دنبال یادگیری اصول عملی نقد فیلم از مجرای بررسی آثار کلاسیک می‌گردند. همچنین، اگر پس از تماشای فیلم محله‌ی چینی‌ها به هدایت کتابی برای درک کامل فیلم نیازمندید، این کتاب خوش‌خوان و کوتاه برای شماست.

در بخشی از کتاب محله چینی‌ها می‌خوانیم

مسیر روایت پس از این غفلت موقت با تماسی از طرف یکی دیگر از مأموران جیک، دافی، ‌از سر گرفته می‌شود. مولری پیدا شده: روی قایقی پارویی روی رودخانه اکوپارک؛ باز هم آب. جیک هم به دافی می‌پیوندد تا زاغ‌سیاه زوج را چوب بزنند و گیتیز برای اولین بار چشمش به دختری می‌افتد که -البته به اشتباه‌- فکر می‌کند معشوقه مولری است. جیک آن دو را تا آپارتمانی دنبال می‌کند و اینجاست که تصویر این دختر بلوند جوان با لباس سفید دوشیزه‌واری که به تن دارد در لنز اهلیلی‌شکل و بلند دوربین جیک نقش می‌بندد، تصویری که در آن دختر در حال بوسیدن معشوق میانسالش است. همین تصویر در قابی قلبی‌شکل، فردا راهش را در صفحه اول روزنامه‌ها باز می‌کند، زیر این تیتر که سازمان آب بر باد می‌رود، استفاده رئیس از منابع برای لانه عشقی‌اش. جیک روی صندلی آرایشگر در حال خواندن این روزنامه نشسته، آرایشگر صورتش را با کف ریش‌تراشی می‌پوشاند و بی‌خیالی جیک را نسبت به عواقب این جوسازی تحسین می‌کند: «تو عملاً یه ستاره سینمایی».

آرایشگر پرحرف سخنرانی‌ای درباره هوا سر می‌دهد - این هوا قاتله، آدم رو می‌کشه‌ - در حالی‌که بیرون از پنجره خارج از مرکز و حتی فوکوس تصویر، از رادیاتور ماشین بخار می‌زند. اشاره‌ای به اینکه وقتی آب در گرمای زیاد و تحت فشار قرار بگیرد چه خواهد شد: منفجر می‌شود. درست همان‌طور که وقتی یکی از مشتریان، جیک را به خاطر شغلش و سر فرو بردن در زندگی خصوصی مردم و از هم پاشیدن خانواده‌ها، آن هم فقط و فقط برای پول، سرزنش می‌کند، او به مرز انفجار می‌رسد. جیک پاسخ می‌دهد: «من درست زندگی می‌کنم» و در مقابل به بانکدار به خاطر عواقب شغلش نهیب می‌زند: به اجرا گذاشتن رهن خانه‌ها و بی‌خانمان کردن مردم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب محله چینی‌ها
نویسنده
مترجملیدا صدرالعلمایی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات118
زبانفارسی
شابک978-600-436-543-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی، فیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب محله چینی‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب محله چینی‌ها

برای دریافت کتاب محله چینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.