معرفی و دانلود کتاب ماکس شلر

عکس جلد کتاب ماکس شلر
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماکس شلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماکس شلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماکس شلر

کتاب ماکس شلر درباره‌ی آثار و نظریه‌های اندیشمندی است که بسیاری او را از بزرگ‌ترین فیلسوفان اروپا می دانستند. زکری دیویس و آنتونی استاینباک در این مدخل دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد ابتدا داستان زندگی او را به طور خلاصه روایت می‌کنند، از نقش شلر در پدیدارشناسی می‌گویند و به انسان‌شناسی فلسفی (مکتبی که شلر بنیان نهاد) می‌پردازند.

درباره‌ی کتاب ماکس شلر

ماکس شلر یکی از درخشان‌ترین متفکران زمان خود بود و مارتین هایدگر او را یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان اروپایی می‌دانست. شلر در سال 1874 در مونیخ از پدری پروتستان و مادری یهودی به دنیا آمد و در نهایت، به مذهب کاتولیک گروید. وی در سال دانشگاه‌های برلین و مونیخ در رشته‌های پزشکی، فلسفه و جامعه‌شناسی تحصیل کرد و نهایتاً در سال 1897 موفق به دریافت دکترای فلسفه از دانشگاه بنا شد. او در آن‌جا تحت‌تأثیر ایدئالیسم لیبرال استاد خود، رودلف یوکن قرار گرفت. یک سال بعد، شلر برای ملاقات با ماکس وبر به هایدلبرگ سفر کرد و سپس در دانشگاه ینا در سمت استادیاری مشغول به کار شد. ملاقات اولیه‌ی او با ادموند هوسرل و شاگردانش چون فرانتس برنتانو در سال‌های بعد، او را به مکتب پدیدارشناسی علاقه‌مند کرد.

معرفی و دانلود کتاب ماکس شلر

ورود ماکس شلر به مونیخ و تأسیس حلقه‌ی پدیدارشناسان مونیخ،‌ آغاز دوران شکوفایی این فیلسوف بود. او در میان سال‌های 1910 تا 1919 در مونیخ و کلن در جلسات متعدد سخنرانی می‌کرد و تحقیقات خود را به این شیوه ادامه می‌داد. این سال‌ها را از پربارترین سال‌های زندگی او می‌دانند. سال‌هایی که مطالعات پدیدارشناختی او در اخلاق و دیگر حوزه‌های فلسفه چون فلسفه‌ی دین، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی فلسفی به حد کمال رسیده بود. پس از این دوره او برای تدریس در یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی تازه‌تأسیس علوم اجتماعی به کلن دعوت شد. او در دوران حضور در کلن با فیلسوفان، روان‌شناسان، موسیقی‌دانان و دانشمندان علوم طبیعی بسیاری ملاقات و مکاتبه کرد. شلر در سال 1928 در فرانکفورت دیده از جهان فروبست. آنتونی استاینباک و زکری دیویس خلاصه‌ای از داستان زندگی او را در کتاب ماکس شلر آورده‌اند.

ماکس شلر را بنیان‌گذار انسان‌شناسی فلسفی مدرن می‌دانند. او به‌عنوان یک پدیدارشناسْ ساختار آگاهی، احساس، تفکر و اراده را بررسی می‌کرد. در کتاب ماکس شلر گفته شده که اساسی‌ترین پرسش او در اندیشه و نوشته‌هایش، راجع‌به معنای انسان بوده است. او فلسفه و تفکر را از قالب ذهنی و پراگماتیسم آمریکایی به درآورد و شناخت عملی و آگاهی عملی را در انسان‌شناسی وارد کرد. زکری دیویس و آنتونی استاینباک عنوان می‌کنند که فلسفه از نگاه شلر «کنش محبت‌آمیز سهیم شدن جان انسان در ذات تمامی اشیا و امور» است. در ادامه‌ی کتاب ماکس شلر،‌ آثار این فیلسوف آلمانی از جمله «صورت‌گرایی در اخلاق و اخلاق غیرصوری ارزش‌نگر»، «صور شناخت و جامعه»، «جامعه‌شناسی شناخت و معرفت و کار» و... مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کتاب‌های انگشت‌شماری از ماکس شلر به زبان فارسی ترجمه شده است؛ از این رو آشنایی با اندیشه‌های این فیلسوف از گذرگاه منابع دست‌دوم امکان‌پذیر خواهد بود. انتشارات ققنوس کتاب ماکس شلر را با ترجمه‌ی فرزاد جابرالانصار در مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد چاپ کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد

اگر به جست‌وجوی نام یک فیلسوف یا نظریه‌ی فلسفی در فضای اینترنت بپردازید،‌ دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد (Stanford Encyclopedia of Philosophy) جزء اولین نتایجی است که مشاهده می‌کنید. دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال 1995 آغاز کرد و پس از مدتی، متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامه‌ی بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزه‌ی فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا، چندصد مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. مسعود علیا، در سال 1392 با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمه‌ی بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد را با حفظ سبک و زبان، به ترجمه درآورد. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. تاکنون صد جلد از این مجموعه روانه‌ی بازار شده است که عناوین بعضی از آن‌ها عبارتند از: مفهوم شر، فلسفه‌ی دین، عقل به روایت کانت، زیبایی‌شناسی فمینیستی، ژاک لکان، اخلاق ارسطو، باروخ اسپینوزا و پدیدارشناسی.

کتاب ماکس شلر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ماکس شلر برای کسانی که به پدیدارشناسی علاقه دارند، مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب ماکس شلر می‌خوانیم

عمیق‌ترین و غنى‌ترین تراز اجتماع، شخص جمع‌بنیاد است. این تراز تا حدى پیامد تکاملىِ دو تراز زیست اجتماع و جامعه است. بارزترین شاخصه‌ی شخص جمع‌بنیاد حس همبستگى آن است. در اجتماعى که شخص جمع‌بنیاد خوانده مى‌شود، هر عضو نه‌فقط به نحو تام و تمام در قبال کنش‌هاى خود مسئول است، بلکه در قبال کنش‌هاى دیگران و اجتماع نیز مسئولیت مشترک دارد. برخلاف زیست اجتماع، در این‌جا هر عضو نسبت به خویشتن در مقام فرد، در مقام شخصى که به نحو اکمل محقق شده، خودآگاه است. لیکن، برخلاف جامعه، این فرد ملتزم به شبکه‌اى از روابط با دیگران است. حس همبستگى در شخص جمع‌بنیاد، همبستگى «نیابت‌ناپذیر» است. هر عضوى از اعضاى اجتماعى که شخص جمع‌بنیاد نام دارد مطلقاً بى‌همتا و منحصربه‌فرد است. هیچ کس نمى‌تواند جاى دیگرى را پر کند و هر کس مسئولیت خویش را در قبال دیگران و گروه متقبل مى‌شود.

در ذیل تصور اجتماعى که شخص جمع‌بنیاد خوانده مى‌شود، شلر سه گونه‌ی فرعى متفاوت را توصیف مى‌کند: کشور (یا ملت)، فرهنگ (یا قوم) و کلیسا. تفاوت عمده‌ی میان این سه گونه در حیطه یا درجه‌ی مسئولیت است. هر شهروند کشور در قبال هر یک از شهروندان مسئولیت مشترک دارد، حدى که کشور یا مرزهاى ملى (و نیز اعضاى به رسمیت شناخته‌شده‌ی جمعیت شهروندان) تعیین‌کننده‌ی آن هستند. حدود فرهنگ را مرزهاى ناشى از ارزش‌ها، باورها، و افکار مشترک مشخص مى‌کنند. این مرزها غالباً از مرزهاى یک کشور گسترده‌ترند، اما امکان دارد چندین فرهنگ متفاوت در یک کشور یافت شوند. کلیسا گسترده‌ترین اجتماع از نوع شخص جمع‌بنیاد است و تمامى اشخاص متناهى را در بر مى‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دبیر مجموعه
[درآمد]
1: خلاصه‌اى از سوانح احوال
2: معناى فلسفه و پدیدارشناسى
3: شخص‌گرایى ارزشى
4: دیگران، اجتماع و همبستگى
5: تجربه دینى
6: نظریه‌ی اجتماعى و سیاسى
7: انسان‌شناسى فلسفى و متافیزیک
8: ملاحظات پایانى
کتابنامه
واژه‌نامه انگلیسى به فارسى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماکس شلر
نویسنده،
مترجمفرزاد جابرالانصار
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-600-278-099-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماکس شلر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماکس شلر

برای دریافت کتاب ماکس شلر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.