معرفی و دانلود کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر

عکس جلد کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر

کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر مجموعه داستان‌های کوتاه صادق کرمیار است که موضوع محوری تمام آن‌ها جنگ ایران و عراق را در برمی‌گیرد و می‌کوشد تبعات گسترده‌ی این حادثه‌ی بزرگ و تأثیرگذار را نشان دهد. این کتاب متشکل از 9 داستان است که عموماً فضایی واقع‌گرایانه و اجتماعی دارند و با الهام از اتفاقات واقعی زمان جنگ یا رویدادهای پس از آن نوشته ‌شده‌اند.

درباره‌ی کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر

با حمله‌ی عراق به ایران و شروع جنگ تحمیلی، ادبیات کشور نیز دستخوش تغییر بزرگی شد. احتمالاً مهم‌ترین اتفاق در این حوزه، شکل‌گیری ژانر جنگ بود. این ژانر در ابتدا تبلیغی بود و می‌کوشید از رشادت‌های سربازان و پیروزی‌ها و موفقیت‌ها بگوید. اما با گذشت چند سال و ظهور نویسندگان جدیدتر، برخی از رویکردهای آن نیز تغییر کرد. داستان‌های جدیدتر اصرار داشتند به واقعیت‌های زمان جنگ بپردازند و برخی از پیامدهای انسانی آن را نشان دهند. به همین خاطر نوعی نگاه تلخ شکل گرفت که در کنار پیروزی، از خشونت جنگ هم می‌گفت. یکی از آثار موفق در این ژانر، کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر است. صادق کرمیار در این مجموعه داستان‌های کوتاه تلاش کرده به برخی از جنبه‌های نادیده‌گرفته‌شده‌ی دوران دفاع مقدس بپردازد و بی‌پرده آن‌ها را نشان دهد. کرمیار در تعدادی از قصه‌هایش، به سال‌های پس از جنگ هم می‌پردازد و می‌کوشد آثاری را که این حادثه از خود به‌جای گذشته، به‌روشنی بازگو کند. برای مثال یکی از قصه‌های او در مورد جانبازی است که باید با بیماری‌های به‌جای مانده از آن دوران زندگی کند.

از اواسط دهه‌ی 1370 بود که نگاه به جنگ تغییر کرد. تا پیش از آن نویسندگان دید فانتزی و اساطیری به این پدیده داشتند ولی از این زمان کم‌کم نگرش رئالیستی غالب شد. نویسنده‌های جدید در عین ستایش شجاعت رزمندگان ایرانی، می‌خواستند نگاهی حقیقی هم به پدیده‌ی جنگ بیندازند. خانواده‌ی شهدایی که مجبور بودند با اندوه و فقدان سر کنند، جانبازانی که با بیماری و مشکلات جسمی زندگی می‌کردند و اسرایی که با آسیب‌های روانی برگشته بودند، همگی باعث شدند تا نویسندگان متوجه وجوه دیگر جنگ ایران و عراق شوند. آن‌ها احساس کردند که حالا باید راوی رنج‌های رزمندگان و خانواده‌هایشان هم باشند. این فلسفه باعث شد تا داستان‌ها و رمان‌های جدید تا حدی انتقادی‌تر باشند. گرچه این نگاه جدید چندان مورد تأیید مقامات نبود ولی مخاطبان از آن استقبال کردند و آن را پذیرفتند. مجموعه داستان فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر اثر صادق کرمیار را هم باید جزو همین دسته‌ی جدید در نظر گرفت. کرمیار که از نویسندگان مهم ژانر دفاع مقدس محسوب می‌شود و داستان‌های تحسین‌شده‌ای در این زمینه خلق کرده و در کتاب پیش رو همان دیدگاه ضداسطوره‌ای‌اش را نسبت به جنگ پی گرفته است. این اثر شامل 9 داستان کوتاه می‌شود که همگی فضایی واقع‌گرایانه دارند. نویسنده در قصه‌هایش از حوادث حقیقی الهام گرفته ولی کوشیده خود را به آن محدود نسازد و به ورطه‌ی مستندنگاری نیفتد. به همین خاطر در روایت ماجراها، از تخیلاتش هم بهره برده است. از سوی دیگر او دغدغه‌های اجتماعی‌اش را هم فراموش نمی‌کند و نشان می‌دهد که جنگ تا چه حد می‌تواند خشن باشد. کرمیار در این اثر تصویری حقیقی از جنگ و دنیای پس‌ازآن خلق می‌کند که اگرچه تلخ است ولی هم‌زمان ایثار و فداکاری و شجاعت سربازان را هم بازتاب می‌دهد.

کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر را انتشارات نیستان چاپ کرده است.

کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندانِ داستان‌های کوتاه پیشنهاد می‌شود. همین‌طور دوستداران ژانر جنگ و دفاع مقدس هم می‌توانند این اثر را مطالعه کنند.

در بخشی از کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر می‌خوانیم

مطمئن، آرام و بدون دغدغه، با نوای دل‌انگیز و یکنواخت موسیقی در هجوم کسل‌کننده‌ی همهمه‌ای گنگ و بی‌رمق، روی صندلی نرم و مخملین سالن گم شده بود. به برد خود یقین داشت، آن‌قدر که حتّی جای مناسبی برای آن در نظر گرفته بود، زیر ساعت دیواری درست روبه‌روی در ورودی. قاب طلایی‌رنگ زیبایی هم سفارش داده بود. (او معتقد است که مخمل سرمه‌ای با رنگ طلایی، ترکیب زیبا و ظریفی پیدا می‌کند، گرچه او زرشکی را بیش‌تر دوست داشت.) کمی روی صندلی جابه‌جا شد. جای دنجی را انتخاب کرده بود و در عین‌حال به همه‌ی سالن اشراف داشت و تک‌تک آن‌هایی را که مانند او در انتظاری مبهم نشسته بودند، در تیررس نگاهش داشت.

چنگی میان موهای پرپشت و بلندش انداخت و چرخشی نرم به گردن باریکش داد و فرق موهایش را میزان کرد و با حرکتی موج‌دار به پایین صندلی خزید، مثل سایه‌ای که روی موج آب سوار باشد. پاکت سیگار وینستون را دو انگشتی از جیب نقلی جلیقه بیرون کشید و با ضربه‌شستی تیز و تند که با حرکت‌های قبلی بدنش همخوانی نداشت، یک نخ بیرون کشید و آن را گوشه‌ی لبش گیر داد. با سلیقه‌ای که همه در او سراغ داشتند، کاغذ آلومینیومی سیگار را تا زد و آن را با احتیاط توی همان جیب جا داد و از جیب دیگر، فندک را بیرون آورد و با حرکتی تیز و فرز سرخای آتش را نوک سیگار نشاند. بعد هم با چند پک غلیظ و جانانه خودش را در هاله‌ای از دود پنهان کرد.

این‌جوری راحت‌تر می‌توانست آلبوم عکس‌هایش را مرور کند، در خلسه‌ای خام که با ضرب‌آهنگی ملایم شروع شده بود و با کومه‌ی دود سیگار کامل می‌شد. تک‌تک عکس‌های آلبوم را توی ذهنش مرتب و منظم با شماره ردیف حک کرده بود:

«معرکه‌اس، همه‌اش معرکه‌اس. سوژه، تکنیک، عناصر عکس... بی‌انصافیه، با جسارت می‌گم، قدرنشناسیه اگه... اصلاً توهین به هنره... شهیدکاویانی... زیباترین هنر هستی. اگه من توی اون لحظه نرسیده بودم، کی می‌خواست اون لبخند رو جاودانه کنه؟! یه خروار خاک روش ریخته، مگه می‌شه از اینا به سادگی گذشت؟

فهرست مطالب کتاب

نه عروسک، نه پرنده
فریاد در خاکستر
خشونت خام
کرانه‌های کبود
علمدار
آخرین فریم
بوی شیر
شانس
مرده‌ای که واقعاً مرده بود

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-964-337-890-5
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر

برای دریافت کتاب فریاد در خاکستر و چند داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.