معرفی و دانلود کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت

عکس جلد کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت
قیمت:
۳۰,۶۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت

کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه محمد لله‌گانی دزکی و راوی داستان‌های این مجموعه، نوجوانی روستایی است. عناصر زندگی و زبان روستایی در این مجموعه‌داستان بسیار پررنگ هستند. از مشخصه‌های مهم داستان‌های این کتاب می‌توان به ساده‌نویسی و جزئی‌نگری اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت

کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت نوشته‌ی محمد لله‌گانی دزکی، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نویسنده است که در فضایی روستایی و بکر اتفاق می‌افتند و توسط پسری نوجوان روایت می‌شوند. موضوعات و مضامین داستان‌های این مجموعه، بر اتفاقات، ویژگی‌ها، دشواری‌ها و چالش‌های زندگی روستایی تمرکز دارند. در این داستان‌ها به مضامینی از جمله تنگدستی، ازدواج، بیماری، اختلاف فرهنگی، سفر و ... از رهگذر دیدگاه روستاییان نگاه می‌شود و از این طریق جنبه‌هایی از فرهنگ و شیوه‌ی تفکر قومی روستاییان در این مجموعه‌داستان بسیار برجسته و قابل لمس است.

سادگی و صداقتی که اغلب با زاویه‌ی دید روستایی همراه می‌شود، در رفتارهای شخصیت‌های داستان‌های کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت بسیار بارز است. هم‌چنین راوی‌های داستان‌ها نیز، با همین سادگی و صداقت به روایت داستان‌ها می‌پردازند.

شخصیت‌ها و راوی‌های داستان‌های این مجموعه‌، ویژگی‌های مشترکی با هم دارند. به نحوی که در بعضی موارد، خواننده آن‌ها را در داستان‌ها مختلف با هم اشتباه می‌گیرد. این شباهت‌ها از طرفی تداعی‌گر شباهت زندگی‌های روستایی به یکدیگر است و از طرفی، یک انسجام مناسب را بین داستان‌ها ایجاد می‌کند. این انسجام موجب می‌شود فضای کل مجموعه‌داستان، یک‌پارچه جلوه کند و به نحوی یک‌پارچگی صمیمانه‌ی روستا را برای خواننده به تصویر بکشد. گویی هر داستان، روایت خانواده‌ای از یک روستاست و کل کتاب، داستان‌های خانوده‌های مختلف روستا را روایت می‌کند.

شیوه‌ی پردازش داستان‌های کوتاه توسط نویسنده، حرفه‌ای و تأثیرگرفته از داستان‌های کوتاه کلاسیک دهه‌ی هفتاد است. توصیف‌های نویسنده بسیار گیرا و جذاب هستند؛ به‌شکلی‌که او هم احوال درونی راوی اول‌شخص را به خوبی توصیف می‌کند و هم وقایع و مناظر روستایی را. بهره‌گیری نویسنده از زبان محلی نیز به باورپذیر شدن داستان‌ها کمک بسیاری کرده است. بهره گرفتن از زبان محلی به همراه بیان ساده و صمیمانه‌ی راوی که نوجوان است و روستایی و از هر دو جهت، صادق و صمیمی، موجب گیرایی و جذابیت بیشتر داستان‌ها شده است.

طرح‌های داستان‌های این کتاب، جدا از کلیشه‌های داستان‌های رایج مشابه است. زیرا نویسنده از عناصر اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی خاصی در پرورش داستان‌ها استفاده کرده که جدید و بدیع هستند و کمتر مورد توجه قرار گرفته. جزئی‌نگری نویسنده در بیان داستان‌ها نیز، علی‌رغم ایجاز بیانی، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کتاب است. نویسنده در عین اینکه جزئی‌ترین مسائل درونی و بیرونی را پیش چشم مخاطب می‌آورد، با سرعت در داستان‌ها به پیش می‌رود و از زیاده‌گویی می‌پرهیزد.

برای آشنا شدن با فضای کلی کتاب، بهتر است عناوین داستان‌های کوتاه را با هم مرور کنیم: «خاله عالم»، «عطر و دست‌های خالی من»، «لیوان صورتی»، «شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت»، «حوض لرزان»، «توشالی»، «خالی من‌الکحول»، «تک شیر». این اثر به‌همت انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.

کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای دوست‌داران داستان‌های کوتاه ایرانی مناسب است.

در بخشی از کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت می‌خوانیم

از خانه ننه گلاب شروع می‌­کنیم که هر سال پول می‌­دهد و از آن گداها نیست که دستش را دراز کند و تخم‌مرغی بیندازد تو شال‌مان.

درشان باز است و زنگ می­‌زنم. حواسم به سوراخ سیمانی مورچه سیاه‌­های دمِ درشان است. ننه می‌­پرسد: «کیه؟» می­‌گویم «عید شما مبارک باشد انشالله.» و رستم عقب نمی‌­ماند؛ «ننه گلاب صد‌سال به سال­‌هات.» ننه دُلا‌دُلا دم در‌می‌­آید ده هزار می‌گذارد توی شال رستم و پنج هزار تومان توی شال من. می‌پرسد: «ننه اوضاع شنگولت چطور است؟» رستم سرخ می­‌شود و سر زیر می‌­اندازد: «خوب است اگر سوز نداشته باشد.» و ننه به من می­‌خندد.

پام را می­‌گذارم رو مورچه­‌ای و روم را آن‌وری می‌­کنم که دو تا از بچه­‌های ­محله پایین جعفر و خیام را می­‌بینم. می­‌گویم «رستم بجنب که دیر شد.»

عیدی‌های پایین را ستاننده‌­اند و دیر بجنبیم، از این‌ور را هم می­‌ستانند و تخم‌مرغش می­‌ماند برای ما.

به دو در خانه بعدی را می­‌زنیم و عیدتان مبارک می­‌گوییم و زیر‌چشمی حواس­مان به آن­‌هاست که در خانه خدابخش‌اند.

فهرست مطالب کتاب

خاله عالم
عطر و دست‌های خالی من
لیوان صورتی
شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت
حوض لرزان
توشالی
خالی من‌الکحول
تَک شیر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-964-337-973-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت

برای دریافت کتاب شیرین و مجنونی که بابا می‌گفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.