معرفی و دانلود کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورگ لوکاچ

عکس جلد کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورگ لوکاچ
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورگ لوکاچ

کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورک لوکاچ، درآمدی کوتاه بر کتابِ «تاریخ و آگاهی طبقاتیِ» لوکاچ به‌حساب می‌آید. کریس نینهام، نویسنده‌ی کتاب، در این اثر به مضامین کلیِ کتابِ تاریخ و آگاهی طبقاتی پرداخته است. با مطالعه‌ی این کتاب، با نظریات کلی گئورک لوکاچ در باب جامعه و سیاست آشنا خواهید شد.

کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورک لوکاچ

کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورک لوکاچ (Capitalism and Class Consciousness)، نوشته‌ی کریس نینهام (Chris Nineham)، هفت نکته‌ی مهمِ کتابِ سرمایه داری و آگاهی طبقاتی را به اختصار پیش روی مخاطب قرار می‌‌دهد. نویسنده‌ی این اثر، کتاب را اثری آموزشی برای آشنایی با اندیشه‌های گئورک لوکاچ می‌داند. مطالب کتاب پیش رو با پیشگفتار مترجم آغاز می‌شود. سپس در جریان اشاره‌ای کوتاه به زندگی و دستاوردهای علمی نویسنده قرار می‌گیریم. مطالب اصلی این کتاب با مقدمه‌ای درباره‌ی نقد علیه تقدیرباوری ادامه پیدا می‌کند. نویسنده در این مقدمه به این نکته اشاره می‌کند که گئورک لوکاچ، منسجم‌ترین تببین را تا امروز از نحوه‌ی ظهور آگاهیِ انقلابی تحت لوای سرمایه‌داری ارائه‌ کرده‌ است. سعی نویسنده در این اثر بر آن است تا این مفهوم را توضیح دهد که چگونه سرمایه‌داری در بیشتر موارد، به‌رغم مصیب‌هایی که دارد، جان سالم به‌در می‌برد. به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب، لوکاچ در کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی به این نکته اشاره دارد که کالایی‌سازی، تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها را شکل می‌دهد. در این کتاب اشاره می‌شود که جهانی‌سازیِ سی‌ سالِ گذشته،‌ تأیید این نکته را به دنبال داشته است.

معرفی و دانلود کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی

در ادامه‌ی این بخش با این مفهوم آشنا می‌شویم که تحلیل لوکاچ، خواننده را قادر می‌سازد تا به فراسویِ دو رویکرد نظری متضاد درباره‌ی کالایی‌سازیِ رایجِ میان‌ِ چپ‌ها برود. با ادامه‌ی مطالعه‌ی مقاله‌ی نبرد علیه تقدیرباوری، بیشتر با اندیشه‌های لوکاچ درباره‌ی کالایی‌سازی آشنا می‌شویم و در جریان قرار می‌گیریم که کالایی‌سازی به‌ گونه‌ای خودکار، باعث ایجاد شورش می‌شود. به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب،‌ لوکاچ بر این باور بود که سرمایه‌داریِ کالایی، قوای نقادانه‌ی انسان‌ها را به گونه‌ای نابود می‌کند که هرگز اصلاح‌شدنی نباشد.

در بخش دوم کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی به مقاله‌‌ای با نام ایدئولوژی، طبقه و بحران می‌رسیم. ایده‌های طبقه‌ی حاکم در این بخش بررسی می‌شود. نویسنده در این بخش به تعریفی از نامنسجم‌ بودن تفکر بورژوایی می‌پردازد. به گفته‌‌ی کریس نینهام، دنیا پس از پیروزی بزرگ بورژوازی بر نظم فئودالی، با دشمن جدیدی با عنوان طبقه‌ی کارگر مواجه شد. در ادامه‌ی کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی به بررسی بحران و آگاهی می‌رسیم. مطالب این کتاب با فصل سوم که معمای آگاهی طبقاتی نام دارد، ادامه پیدا می‌کند و در فصل‌های آتی تکمیل می‌شود.

کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورک لوکاچ را نشر شوند روانه بازار کرده است. احسان پورخیری مترجم این کتاب است.

کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورک لوکاچ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این اثر را به تمامی علاقه‌مندان کتاب‌های علوم سیاسی و کتاب‌های فلسفه و منطق پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورگ لوکاچ می‌خوانیم

مارکسیست‌ها غالباً این نگرش را برگرفته‌اند که مارکسیسم فلسفه را به چیزی زائد بدل ساخته است. طی دوره‌ی بین‌الملل دوم، مارکسیست‌های پیشتاز پرسش‌های فلسفی را مسائلی انتزاعی قلمداد می‌کردند که هیچ ارتباط و تأثیری بر سیاست ندارند. سرمایه‌داری شرایطی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد سوسیالیسم می‌شود. پس فهم این مسئله که آگاهی چطور می‌تواند نقشی فعال در تغییر جهان ایفا کند، اولویت ندارد. برخی از نظریه‌پردازان سوسیالیستِ پیشتاز زمانه هیچ مشکلی در این نمی‌دیدند که هنگام درگرفتن بحث، مواضع فیلسوفان بورژوایی را برگیرند.

هنگامی که استالینیسم در پی شکست موج انقلابی اوایل دهه‌ی 1920 سر بر آورد، با منجمد ساختن مارکسیسم در «علم» ماتریالیسم دیالکتیک ملازم شد. بار دیگر، مارکسیسم شیوه‌ای از فهم قوانین تغییر و تحول اجتماعی تلقی شد که مستقل از انسان‌ها عمل می‌کنند. ایده‌ها محصولاتِ مستقیمِ تغییر و تحول اقتصادی و اجتماعی پنداشته شدند. به بیان لاسلو روداس، یکی از اعضای دیوان‌سالاریِ در حال ‌ظهور استالینیستی، در نقدش به تاریخ و آگاهی طبقاتی: جامعه‌ی امروز مُنقاد قوانینی خاص است که مسیر آینده‌ی جامعه را مقرر می‌دارند، درست به‌سان ضرورت مسیر سنگی که پرتاب شده است و [مسیر حرکت‌اش] توسط قوانین جاذبه مقرر می‌شود. سنگ نمی‌داند که سقوط‌اش توسط نیروهای طبیعی مقرر شده است، و چه‌ بسا درست در این لحظه پرولتاریا هم هیچ ‌چیز از نقش خویش نداند... از آن‌جا که پرولتاریا نه از سنگ‌ها بلکه از آدم‌ها، کسانی که صاحب آگاهی‌اند، تشکیل شده است، پس به مرور زمان از مأموریت تاریخی خویش آگاه خواهند شد. آشکارا، چنین استدلال‌هایی پرسش‌های بیشتری ایجاد می‌کنند تا این‌که به چیزی پاسخ دهند. اما این‌ها به بنیاد خندک‌های متداول از مارکسیسم بدل شده‌اند. این سبب آسیبی بس ‌بزرگ شده است. این خندک‌ها انفعال را با نیرویی تازه تقویت می‌کنند و هدف‌های فکریِ آسان‌یابی در اختیار دشمنان چپ قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین بسیاری از دانشجویان جدیِ مارکسیسم را از راه به در می‌کنند، آنان که به بهانه‌ی واکنش علیه تعین‌گراییِ خام، هر شکلی از مفهوم تعین را به‌کل کنار می‌گذارند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
درباره‌ی نویسنده
1. مقدمه: نبرد علیه تقدیرباوری
2. ایدئولوژی، طبقه و بحران
3. معمای آگاهی طبقاتی
4. آیا دیالکتیک اهمیتی دارد؟
5. خودانگیختگی و سازمان‌دهی
6. درباره‌ی لنینیسم
7. فعلیت انقلاب؟
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیشتر
پیوست یکم: دیالکتیک و انقلاب: تروتسکی، لنین، لوکاچ
پس‌گفتار/ احسان پورخیری
واژه‌نامه (انگلیسی-فارسی)
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی: اندیشه‌های گئورگ لوکاچ
نویسنده
مترجماحسان پورخیری
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-6359-29-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی

برای دریافت کتاب سرمایه داری و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.