معرفی و دانلود کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی

عکس جلد کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی

کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی یکی از کتاب‌های مقدماتی برای آشنایی با دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و بنیان‌گذاران علوم اجتماعی است. استفن مور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کمبریج، به همراه استفن پ. سینکلر، در این کتاب دو هدف را دنبال می‌کنند: ساده و عامه‌فهم بودن کتاب و جامع بودن آن. این اثر برای اولین بار در سال 1995 و در مجموعه‌ کتاب‌های Teach Yourself در کشور انگلستان منتشر شد.

درباره‌ی کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی

در دهه‌ی 1940، دو روان‌شناس و جامعه‌شناس به نام کِنِت و میمی کلارک، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را طراحی و اجرا کردند که بعدها به «آزمون‌های عروسک» معروف شدند. آن‌ها در آزمایش خود از کودکان سه تا هفت‌ساله از هر نژاد و با هر رنگ پوستی، خواستند که از میان چهار عروسک، عروسک محبوبشان را انتخاب کنند. دو عروسک با پوست سفید و موهای زرد و دو عروسک با پوست تیره و موهای مشکی. بیشتر کودکان عروسک‌هایی با پوست روشن را انتخاب کردند. شگفت آنکه اکثر بچه‌های سیاه‌پوست نیز عروسکی با پوست روشن را انتخاب کردند و برای آن‌ها ویژگی‌های مثبتی برشمردند. وقتی از این کودکان سیاه‌پوست خواسته شد که عروسکی شبیه به خودشان را انتخاب کنند، از اتاق بیرون رفتند و شروع به گریه کردند یا ناراحت شدند.

این دو دانشمند نشان دادند که جدا بودن مدارس سفیدپوستان از سیاه‌پوستان، برای دانش‌آموزان سیاه‌پوست مضر است و باعث کمبود اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود. سه سال بعد، دادگاه عالی ایالات متحده براساس همین تحقیقات، قانون جداسازی مدارس را لغو کرد. تأثیر این پژوهش بر تغییر قانون آمریکا، فقط بخشی از اهمیت جامعه‌شناسی را نشان می‌دهد. اما جامعه‌شناسی علاوه بر تبعیض‌زدایی، در بسیاری از اصلاحات اجتماعی مانند ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان در جامعه و محل کار، بهبود جامعه برای افراد مبتلا به ناتوانی‌های جسمی و روانی، در نظر گرفتن همه‌ی اقشار و طبقات جامعه در قانون‌گذاری، کاهش جرم و جنایت و بسیاری از اقدامات دیگر، تأثیری انکارناپذیر دارد. اما برای رسیدن به جامعه‌ی آرمانی، لازم است که همه‌ی مردم از ساده‌ترین مفاهیم علوم اجتماعی آگاه باشند. کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی (Sociology) یکی از منابعی است که می‌توان از آن برای آگاه‌سازی همه‌ی اقشار جامعه استفاده کرد.

معرفی و دانلود کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی

استفن مور (Stephen Moore)، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کمبریج، با همکاری استفن پ. سینکلر (Stephen P Sinclair)، کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی را برای همه‌ی مردم جامعه نوشته است. این دو باور دارند که همه‌ی افراد، لازم دارند که ساده‌ترین مفاهیم علوم اجتماعی مانند خانواده، آموزش و پرورش و اشتغال را به‌خوبی بشناسند. در این صورت می‌توانند زمام امور را در دستان خود بگیرند و آن‌چنان که شایسته است، در جامعه فعالیت کنند. این کتاب در سال 1995 مجموعه کتاب‌های «teach yourself» در کشور انگلیس به نگارش درآمده و طبیعتاً آمار و ارقامی که در آن مطرح شده‌اند، به مکان و زمانی متفاوت با حال حاضر تعلق دارند. بااین‌حال همچنان می‌توان از این آمار در تحقیقات جامعه‌شناختی، اقتصادی و سیاسی بهره برد.

در کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی، ابتدا به نظریه‌های قدیم و جدید جامعه‌شناسی پرداخته می‌شود و بنیان‌گذاران این رشته معرفی می‌گردند. سپس استفن مورد و استفن پ. سینکلر در ده فصل، از مهم‌ترین مسائل علوم اجتماعی مانند خانواده، رسانه‌ها، قدرت و سیاست، جرم و جنایت، اشتغال و بیکاری، نظام آموزشی، فقر و ثروت و سرانجام فرهنگ و دین سخن می‌گویند. شما می‌توانید چاپ انتشارات ققنوس را از این کتاب با ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر بخوانید.

کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید مطالعات خود را در زمینه‌ی علوم اجتماعی آغاز کنید، کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی برای شروع مناسب به نظر می‌رسد.

در بخشی از کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی می‌خوانیم

دورکم بدون شک مهم‌ترین سهم را در معرفت جامعه‌شناسی داشته است. او نخستین کسی بود که در دانشگاه بوردو صاحب کرسی استادی جامعه‌شناسی شد و نشریه‌ی جامعه‌شناسی متنفذی به نام سالنامه‌ی جامعه‌شناسی را پایه‌گذاری کرد. دیدگاه دورکم درباره‌ی جامعه‌شناسی از یک سو متأثر از تأکید اسپنسر بر اهمیت ارتباط متقابل عوامل اجتماعی به جای مطالعه‌ی جداگانه هر یک از بخش‌های آن، و از سوی دیگر تحت تأثیر تأکید اوگوست کنت در استفاده از روش علمی است. نوشته‌های دورکم نمایانگر جستجوی آشکار نظم از سوی او هستند، و این بازتابی بوده است از وجود دگرگونی‌های سریع اجتماعی که درباره‌ی آن سخن گفتیم و به‌ویژه در فرانسه بیشتر از جاهای دیگر جریان داشت. دورکم چهار کتاب نوشت: تقسیم کار، خودکشی، قواعد روش جامعه‌شناسی، و شکل‌های ابتدایی حیات دینی. در کار او سه مشغله ذهنی اساسی وجود دارد: نخست، اثبات ارزش و تمایز علم جامعه‌شناسی؛ دوم، تحلیل اینکه چرا جامعه‌ها تشکیل می‌شوند؛ و سوم، نشان دادن روابط نزدیک میان اجزای متشکله‌ی متفاوت جامعه.

دورکم در کتاب «تقسیم کار» درباره‌ی علل وحدت اجتماعی جامعه به بحث پرداخت. به نظر او دو نوع همبستگی اجتماعی وجود دارد: همبستگی آلی یا ارگانیکی و همبستگی مکانیکی. جامعه‌های مکانیکی، مانند جوامع قبیله‌ای، اعضای خود را وادار به همسان بودن می‌کنند و درنتیجه تأکید بر این همگنی اعضا، اختلاف و برخورد از میان می‌رود. در جامعه‌های ارگانیکی، که از لحاظ اجتماعی و تکنولوژیکی پیچیده هستند، همبستگی اجتماعی به دلیل بسیار وارونه‌ای، که از تفاوت افراد سرچشمه می‌گیرد، حفظ می‌شود. هرکس در تقسیم کار وظیفه متفاوتی در جامعه برعهده دارد و از اینجا اعتماد متقابلی پدید می‌آید.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
1: دیدگاه‌های جامعه‌شناسی
خاستگاه‌های جامعه‌شناسی
بنیاد گذاران
مدخلی بر نظریه جامعه‌شناسی
2: خانواده و زناشویی
خانواده و جامعه‌پذیری
خانواده چیست؟
آیا خانواده جهانی است؟
نقش خانواده: نظریه‌های بدیل
خانواده و خویشاوندی
نقش‌های جنسیت و تقسیم کار خانگی
آیا خانواده رو به پایان است؟
مآخذ فصل دوم
3: طبقه اجتماعی
نظریه‌های مهم قشربندی در جامعه‌های صنعتی
رهیافت‌های نظری تأکیدکننده بر پایگاه
طبقه در نظام کمونیستی
آگاهی طبقاتی
اندازه‌گیری طبقه اجتماعی
طبقه محروم
طبقات متوسط
توزیع درآمد و ثروت
تحرک اجتماعی
نتیجه‌گیری
مآخذ فصل سوم
4: تقسیمات اجتماعی: سن، جنس و نژاد
سن
جنسیت
نژاد
مآخذ فصل چهارم
5: آموزش و پرورش
تغییر آموزشی
نابرابری در آموزش و پرورش
جنسیت و کامیابی تحصیلی
قومیت و آموزش و پرورش
سیاست آموزشی آموزش یا پرورش؟
مآخذ فصل پنجم
6: اشتغال، عدم‌اشتغال و اوقات فراغت
انواع کار
ساختار در حال تغییر اشتغال
تمرکز صنایع
بیکاری
فراغت
تجربه کار: از خودبیگانگی و رضایت از کار
راهبردهای مدیریت
مقاومت کارگر
راهبردهای شغلی
مآخذ فصل ششم
7: قدرت، سیاست و فقر
قدرت و سیاست
فقر
مآخذ فصل هفتم
8: جرم و کجروی
تبیین‌های جرم
مسائل تعریف کجروی
زنان و جرم
مسائل قومی و جرم
آمارهای جرم
مآخذ فصل هشتم
9: تندرستی و بیماری
تعریف تندرستی
نابرابری‌های تندرستی
تندرستی و بیماری در ملل کمتر توسعه‌یافته
حرفه پزشکی
مآخذ فصل نهم
10: فرهنگ و اعتقاد:
دین و رسانه‌های گروهی
دین
رسانه‌ها
مآخذ فصل دهم
11: پژوهش اجتماعی و نظریه جامعه‌شناختی
جامعه‌شناسی و دانش
مسائل و الگوها
کسب اطلاعات
رهیافت‌های نظری
مآخذ فصل یازدهم
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی
نویسنده،
مترجممرتضی ثاقب فر
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات432
زبانفارسی
شابک978-964-311-082-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی

برای دریافت کتاب دیباچه‌ای بر جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.