معرفی و دانلود کتاب دشواری زندگی: چگونه فلسفه کمک می‌کند راهمان را بیابیم

عکس جلد کتاب دشواری زندگی: چگونه فلسفه کمک می‌کند راهمان را بیابیم
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دشواری زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دشواری زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دشواری زندگی: چگونه فلسفه کمک می‌کند راهمان را بیابیم

سؤال محوری کتاب دشواری زندگی این است: آیا زندگی بی‌معناست و آیا فلسفه می‌تواند در کم کردن پوچی و بی‌معنایی زندگی به انسان‌ها کمک کند؟ کی رن ستیا، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی، عقیده دارد که فلسفه قابلیت کم کردن رنج‌هایمان را دارد. او در این کتاب منتخب نیویورکر و اکونومیست، با بهره‌گیری از فلسفه‌ی اخلاق و مثال‌هایی از زندگی شخصی خودش،‌ می‌کوشد راه خوب زیستن را به شما نشان دهد.

درباره‌ی کتاب دشواری زندگی

آیا فلسفه در حل مشکلات به ما کمک می‌کند؟ فیلسوفان باستان تصور داشتند پاسخ به چنین سؤالی واضح است. به عقیده‌ی سیسرون «فلسفه هنر درمان روح است.» درواقع وظیفه‌ی فلسفه این است که ما را از یک زندگی رنج‌بار به زیستی پرفضیلت هدایت کند. اما در این دوران چطور؟ بعضی فکر می‌کنند که اوضاع ما نسبت به گذشتگانمان بسیار بدتر است و هر لحظه هم رو به وخامت می‌رود. درواقع با وجود همه‌ی آسودگی‌هایی که کوشیده‌ایم فراهم کنیم، زندگی هنوز هم سخت است و روز به روز دشوارتر می‌شود. در چنین شرایطی، آیا فلسفه باز هم به کار می‌آید؟ کی‌رن ستیا (Kieran Setiya)، استاد فلسفه در دانشگاه ام‌آی‌تی، با تحقیقات علمی دانشگاهی آشناست؛ اما قصد دارد با کتاب دشواری زندگی (Life Is Hard)، فلسفه‌ را به زندگی مردم بیاورد.

معرفی و دانلود کتاب دشواری زندگی

کتاب دشواری زندگی برخلاف بسیاری از کتاب‌های خودیاری که مثبت‌اندیشی را تبلیغ می‌کنند، ما را فریب نمی‌دهد. ستیا موقعیت‌هایی را در زندگی شخصی خودش شرح می‌دهد که شاید بعضی از انسان‌ها تجربه‌اش کرده باشند: ابتلای خودمان یا یکی از عزیزانمان به یک بیماری مزمن، ناامیدی، شکست در کاری که به پیروزی در آن دل‌بسته بودیم، رسیدن به پوچی، مواجهه با بحران میانسالی و تنهایی. فلاسفه نسبت به این شرایط دو رویکرد داشتند: یکی لایب‌نیتس که عقیده داشت که هر اتفاق دشواری در زندگی، بخشی ضروری از سرنوشتی است که خدا برایمان تعیین کرده. و دیگری شوپنهاور که می‌گفت ما در میان طوفانی از رنج‌ها گرفتار شده‌ایم؛ حتی بعد از تلاشی طاقت‌فرسا برای رسیدن به آرزویی، به ناامیدی و پوچی می‌رسیم. این چرخه تا زمان مرگمان ادامه می‌یابد. کی‌رن ستیا در انتخاب مثبت‌اندیشی لایب‌نیتس و بدبینی شوپنهاور، راه میانه‌ای را برمی‌گزیند. او باور دارد که همه چیز تا حدودی دشوار است و تا حدی نه؛ اما در هر حالتی، زندگی قابل‌تحمل است.

کی‌رن ستیا در کتاب دشواری زندگی، هر فصل را به یکی از هفت منبع اصلی رنج انسان یعنی ضعف، تنهایی، اندوه، شکست، بی‌عدالتی، پوچی و امید اختصاص می‌دهد. او در سراسر کتاب دو روند اصلی را دنبال می‌کند. یک: هر منبع رنجی ممکن است زندگی ما را نابود کند؛ اما از آن‌سو، امکان دارد به نتیجه‌ای مثبت منجر شود. مثلاً درد مزمن حس شفقت را در ما بیدار می‌کند یا تنهایی و بی‌عدالتی باعث می‌شوند که نگرانی‌های انسان‌های دیگر را بهتر درک کنیم. این تجربه‌های سخت، ما را در سراسر کره‌ی زمین پیوند می‌دهند و چنین چیزی بسیار ارزشمند است. دو: ستیا این فرض را که باید برایمان رنج خود کاری انجام دهیم،‌ رد می‌کند. برای مثلا وقتی کسی به سوگ نشسته است، از دو طرف به او فشار می‌آید: افرادی که از او می‌خواهند که بر اندوهش غلبه کند و به زندگی عادی بازگردد. از سوی دیگر، فکر اینکه کم شدن اندوه، خیانت به فرد تازه‌درگذشته است،‌ او را رها نمی‌کند. کی‌رن ستیا سوگ را وجهی از عشق می‌داند و کسانی که اندوه شدیدی را پس از مرگ عزیزانشان تجربه می‌کنند،‌ افرادی غیرعادی نمی‌بیند. ما باید دست از خودآزاری برداریم و اجازه دهیم غم و اندوه مسیر طبیعی خود را طی کند. و این موضوع در سوگ برای عشقی از دست رفته و هدفی که به آن نرسیده‌ایم هم صدق می‌کند.

نشر میلکان کتاب دشواری زندگی را با ترجمه‌ی سارا پورحسنی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب دشواری زندگی

  • کتاب منتخب نیویورکر در سال 2022
  • بهترین کتاب سال 2022 به انتخاب نشریه‌ی اکونومیست

نکوداشت‌های کتاب دشواری زندگی

  • کتابی زیبا، خردمندانه و تفکربرانگیز. خوانندگانی که مثل من می‌خواهند به دنبال پاسخ پرسش‌هایشان درباره‌ی زندگی هستند، از کتاب دشواری زندگی لذت خواهند برد. (دیوید ادموندز، نویسنده‌ی کتاب «بفرمایید فلسفه»)
  • من عاشق این کتابم! کی‌رن ستیا راهنمایی زیرکانه و ژرف نوشته که ما در زندگی بی‌قاعده‌مان به آن خیلی نیاز داریم. (دَرِن براون، نویسنده‌)
  • کی‌رن ستیا فیلسوفی با توانایی استثنایی است که شجاعت رویارویی با پرسش‌های عمیق را دارد. تأمل ژرف و گسترده‌ی او درباره‌ی رنج‌ها و تاریکی‌های زندگی، بسیار خواندنی است. (زینا هیتز، نویسنده‌ی کتاب «لذت تفکر»)
  • خردمندانه، غنی و پر از استدلال‌های روشن. کتاب دشواری زندگی، طرز فکر مرا درباره‌ی دوران شکست، غم، اندوه و فقدان در زندگی تغییر داده است. (جیم هولت، نویسنده‌ی کتاب «چرا جهان وجود دارد؟»)
  • کی‌رن ستیا در کتاب راهنمای خود با نثری زیرکانه و استدلال‌های واضح نشان می‌دهد که چرا ناملایمات ناگزیر هستند و چرا مواجهه با واقعیت، به‌جای اصرار بر مثبت‌اندیشی،‌ بهترین راه برای خوب زیستن است. کتاب دشواری زندگی، اثری شجاعانه و امیدوارکننده است. (دنیل اچ. پینک،‌ نویسنده‌ی کتاب «انگیزه»)

کتاب دشواری زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از ناملایمات زندگی به تنگ آمده‌اید، کتاب دشواری زندگی را بخوانید. شاید سخنان کی‌رن ستیا زندگی را برایتان قابل‌تحمل‌تر کند.

در بخشی از کتاب دشواری زندگی: چگونه فلسفه کمک می‌کند راهمان را بیابیم می‌خوانیم

اولین شعری را که یادم می‌آید خودم سرودم، در هفت‌سالگی در انتظار شروع اولین روز مدرسه نوشتم. خیلی زود رسیده بودم و درها قفل بود. در خاطره‌ای که به ‌نظرم می‌آید مغزم ساخته است، علف‌های هرزی را به یاد می‌آورم که روی چمن‌های حیاط می‌غلتیدند. دفترم را باز کردم و یک شعرِ چهاربیتیِ قافیه‌دار نوشتم. شعر با جمله‌ی «در این مکان متروک...» شروع می‌شود و در آن، حیاط مدرسه را بیابانی تصور می‌کنم و خودم را مسافری تنها و دور از خانه. حیف که نمی‌توانم بقیه‌اش را به خاطر بیاورم. چیزی که خوب به یاد دارم، دوران کودکیِ انزواطلبانه با دوستانی اندک است. البته خیلی تنها نبودم.

ممکن است آن موقع زیاد به این موضوع فکر نکرده باشم؛ اما این تمایز مهم است. دردِ جدایی از ارتباطات اجتماعی یعنی تنهایی را نباید با تنهابود اشتباه گرفت. شخص ممکن است در خلوتِ آرامش تنها باشد، بدون‌اینکه احساس تنهایی کند و ممکن است در میان جمع احساس تنهایی کند. همچنین میان تنهاییِ گذرا یا موقعیتی در واکنش به فقدان یا جابه‌جایی و تنهایی مزمن که ماه‌ها یا سال‌ها ادامه دارد، تمایز است. برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد تنهایی هستند.

این روزها ممکن است حتی کسانی که کمتر از دیگران مستعد تنهایی هستند هم آزمایش شوند. در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، در روزهای پایانی مارچ ۲۰۲۰، حدود ۲٫۵میلیارد نفر یعنی حدود یک‌سوم جمعیت جهان در قرنطینه به سر می‌بردند. بعضی با خانواده و برخی دیگر به‌تنهایی قرنطینه شدند. ویروس درحال گسترش بود و تنهایی نیز همه‌گیر شده بود. واکنش من کلیشه‌ای بود: پادکستی با عنوان پنج سؤال راه‌اندازی کردم و در آن با فیلسوفان درباره‌ی خودِ آن‌ها مصاحبه کردم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل یکم: ضعف
فصل دوم: تنهایی
فصل سوم: سوگ
فصل چهارم: شکست
فصل پنجم: بی‌عدالتی
فصل ششم: پوچی
فصل هفتم: امید
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دشواری زندگی: چگونه فلسفه کمک می‌کند راهمان را بیابیم
نویسنده
مترجمسارا پورحسنی
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-622-254-556-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دشواری زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دشواری زندگی

برای دریافت کتاب دشواری زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.