معرفی و دانلود کتاب برسون از زبان برسون: گفت و گوهای روبر برسون 1983 - 1943

عکس جلد کتاب برسون از زبان برسون: گفت و گوهای روبر برسون 1983 - 1943
قیمت:
۱۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برسون از زبان برسون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برسون از زبان برسون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برسون از زبان برسون: گفت و گوهای روبر برسون 1983 - 1943

کتاب برسون از زبان برسون مجموعه‌ای از گفت‌وگوها و مصاحبه‌های یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینما است. روبر برسون را می‌توان فیلمسازی دانست که بر اکثر فیلمسازان پس از خودش تأثیر غیر قابل انکاری به جای گذاشته. با وجود آنکه سال‌ها از مرگ روبر برسون می‌گذرد، اما همچنان سینمای معاصر جهان ملهم از زیبایی‌شناسیِ عمیق اوست که او در اوایل قرن بیستم شکل داد. این مجموعه گفت‌وگوها توسط میلن برسون گزینش و منتشر شده است.

درباره‌ی کتاب برسون از زبان برسون

کتاب برسون از زبان برسون (Bresson on Bresson: Interviews, 1943-1983) گزیده‌ای از گفت‌وگوها و گفتارهای روبر برسون (Robert Bresson) بین سال‌های 1943 تا 1983 است. روبر برسون به گواه اکثر هنرمندان و فیلمسازان به عنوان یکی از قله‌های سینما شناخته می‌شود. کسی که می‌توان با قطعیت اذعان کرد در کنار کسانی چون آلفرد هیچکاک، چارلی چاپلین و دیوید گریفیث یکی از مهم‌ترین کارگردانان تاریخ سینما است. دلیل آن به زیبایی‌شناسی و ساختار تصویری‌ای بازمی‌گردد که روبر برسون با فیلم‌هایش پایه‌گذاری کرد و در تاریخ جاودانه شد. روبر برسون خالق تعدادی از مشهورترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است، به گونه‌ای که در نظرسنجی سال 2022 نشریه‌ی «سایت‌اند‌ساوند» بیش از هر فیلمساز دیگری از آثار او در لیست 250 فیلم برتر تاریخ حضور داشت. از فیلم‌های جریان‌ساز او می‌توان به «جیب‌بر»، «موشت»، «پول»، «مردی که گریخت» و «ناگهان بالتازار» اشاره کرد.

برسون از اولین فیلمسازان جدی سینما بود که استفاده از نابازیگر را مورد استفاده قرار داد. او به نابازیگران خود لقب «مُدل» داده بود و باور داشت که این مدل‌ها تنها باید محتوای صحنه را اجرا کنند و هیچ احساسی در بیان‌شان نداشته باشند. برسون از مهم‌ترین فیلمسازان در کاربست صدای بیرون کادر و پنهان کردن خود کنش بود. بدین معنی که آنچه در بیرون از قاب و خارج از دید ما در حال رخ دادن است، به اندازه‌ی آن چیزی که درون قاب آشکار است اهمیت دارد. برسون از این تمهید زیبایی‌شناختی و ساختارگرایانه به عنوان روشی برای بیان تفکرات و احساسات هنرمندانه‌ی خود بهره برد. او با فیلم‌هایش ثابت کرد که چگونه می‌توان بی‌آنکه خشونت را به طور مستقیم نشان داد، تأثیرات آن را بیان کرد. بدین معنی که به ما سیر آنچه به خشونت ختم خواهد شد نشان داده می‌شود، اما خود آن کنش خشونت‌آمیز در بیرون از قاب بماند. به همین روی، برسون برای فیلمسازان هنری و پست‌مدرنی چون میشائیل هانکه، روبن اوستلوند و لارس فون تریه اهمیت ویژه‌ای دارد و از منابع الهام آن‌ها به شمار می‌آید.

معرفی و دانلود کتاب برسون از زبان برسون

روبر برسون علاوه بر آنکه یک فیلمساز بزرگ بود، تئوریسین برجسته‌ای نیز بود. برای همین کتاب گفت‌وگو‌هایش برای عاشقان سینما، منتقدان و فیلمسازان منبع ارجاع مهمی است. برسون در کتاب «یادداشت‌هایی در باب سینماتوگرافی» نیز با به کار بردن جملات کوتاه و عنوان‌های کلی، شماری از نظریات‌اش در باب سینما و سینماتوگرافی را بیان کرده است. کتابی که برای نظریه‌پردازان فیلم همچون یک کتاب مقدس می‌ماند.

کتاب برسون از زبان برسون نیز یکی از مهم‌ترین اسنادی‌ست که از آرای این هنرمند بزرگ فرانسوی برای مخاطبان جدی سینما به جای مانده است. کتابی که برای ما تئوری‌ها و دیدگاه‌های روبر برسون را از زبان خودش تدوین نموده است. این کتاب با توجه به آنکه تمام سال‌های فعالیت برسون به عنوان یک فیلمساز را پوشش داده، برای دوست‌داران سینمای روبر برسون منبع جامعی از تفکرات وی محسوب می‌شود. در این کتاب و با توجه به ترتیب تاریخ مصاحبه‌ها، به خوبی می‌توانیم دگرگونی‌هایی که در احساسات و اندیشه‌های برسون در باب سینما در طی چهار دهه رخ می‌دهد را مورد بررسی قرار دهیم. کتاب برسون از زبان برسون توسط میلن برسون (Mylene Bresson)، همسر روبر برسون، گردآوری، تدوین و منتشر شده است. کتابی که می‌تواند ما را به همان چیزی سوق دهد که این هنرمند فرانسوی با فیلم‌هایش در پی آن بود: فکر کردن به سینما از دریچه‌ی سینماتوگرافی.

این کتاب توسط رامین خلیقی و محمد نصیری ترجمه شده و نشر شوند آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب برسون از زبان برسون

  • ما همچنان در حال آموختن از سینمای برسون و زیبایی ناب فیلم‌هایش هستیم. (مارتین اسکورسیزی)
  • وقتی کتاب را می‌خوانیم درمی‌یابیم که برسون به یک پرسش تکراری در دوره‌های زمانی مختلف پاسخ‌های گوناگونی داده است. این تغییرات را می‌توان در فیلم‌های او نیز ردیابی کرد. این کتاب به همراه «یادداشت‌های در باب سینماتوگرافی» درک جامعی از سینمای برسون تقدیم می‌کنند. (جی. هوبرمن)
  • فیلم‌های روبر برسون ایده‌هایی از زندگی هستند. در مورد آن چیزی‌اند که به نقل از ژان کوکتو «سبک درونی» نامیده می‌شود. فیلم‌های او در باب انسان بودن در جدی‌ترین حالت‌اش است. (سوزان سانتاگ)

کتاب برسون از زبان برسون برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به دوست‌داران سینما و فیلمسازی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب برسون از زبان برسون: گفت و گوهای روبر برسون 1983 - 1943 می‌خوانیم

روبر برسون در فرشتگان گناه، ژان ژیرودو را به‌عنوان دیالوگ‌نویس در کنار خود داشت. دیالوگ‌های این فیلم را ژان کوکتو نوشت. آقای برسون رابطه‌ی خود با ذات اندیشه‌ی فرانسوی، یعنی شعر را حفظ کرده است. کارگردان را با فیلم‌اش تنها می‌گذارم. ماریا کاسارِس را تحسین می‌کنم - جلال و زیبایی‌اش را، حالت شهوانی موهای قهوه‌ای و چهره‌ی سوزان‌اش را. او را می‌بینم که الینا لابوردِتِ دلربا را اغفال می‌کند؛ اراده‌ی او را از آن خود می‌کند و رویاها و امیال‌اش را متأثر می‌سازد. و پل برنار: متمایز، حساس، پرشور. امروز لوسین بوگار که اجرایش در نقش مادام د.، مادر اَنیِس، واجد نوعی میانه‌روی خویشتن‌دارانه است را نخواهم دید. از این چهار شخصیت، نیرویی خاموش سرازیر می‌شود، چیزی مثل زبانه‌ی آتشی زیر خاکستر. ولی... اجازه دهید به فکر خوانندگان هم باشیم، به فکر کنجکاوی ایشان درباب پروژه‌های بعدی روبر برسون.

الان روی چه اثری کار می‌کنید؟ برسون سکوت اختیار می‌کند. اگر این‌قدر مؤدب نبود می‌گفتم از ترس خشک‌اش زده - پاسخی برازنده‌ی مردی اهل نرماندی. درنهایت می‌گوید، «اول بگذار اذعان کنم در شرایطی کار می‌کنیم که باید سپاس ابدی خود را تقدیم همه‌ی آنانی کنیم که فیلم می‌سازند. جریان ناسازگار برق، هواپیمایی در آسمان که فیلمبرداری را قطع می‌کند، سرمای کشنده، چالش‌های لجستیکی، تجهیزات تقریباً غیرقابل استفاده: همه علیه سینمای فرانسه همدست شده‌اند. ولی بازهم سر کار خود برمی‌گردیم...». سوال‌ام را تکرار می‌کنم. برسون لبخند می‌زند و چشمان فیروزه‌ای‌اش، پایین‌تر از موهایی که نابهنگام سفید کرده می‌درخشند. به نظر می‌رسد دورنمایی که سهواً بیش از حد گشوده شده این مرد جوان و آن صورت اندیشناک را شکنجه کرده و او هرقدر هم که مخفی‌کاری کند باز هم معلوم است که ترسان است. «خب بله، درگیر یک پروژه‌ام، فیلمی که می‌کوشد فرانسه را بفهمد، فرانسه‌ی غم‌زده و باشکوه را. همه‌اش همین. وقت زیادی برای خبر گرفتن از این پروژه دارید چرا که خیلی طول می‌کشد تا کار آماده شود. پیش از آن‌که فیلمبرداری را شروع کنم فکر می‌کنم، اصلاح می‌کنم، پاره می‌کنم و تراش می‌دهم، ولی به‌کُندی».

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمین
مقدمه
بخش اول: تشریفات عمومی، 1934
بخش دوم: فرشتگان گناه، 1943
بخش سوم: خانم‌های جنگل بولونی، 1945
بخش چهارم: خاطرات کشیش روستا، 1951
بخش پنجم: یک محکوم به مرگ گریخت، 1956
بخش ششم: جیب‌بر، 1959
بخش هفتم: محاکمه‌ی ژاندارک، 1962
بخش هشتم: اقتباس
بخش نهم: از قضا بالتازار، 1966
بخش دهم: موشت، 1967
بخش یازدهم: حاشیه‌ی صوتی
بخش دوازدهم: زن نازنین، 1969
بخش سیزدهم: چهار شبِ یک رؤیابین، 1972
بخش چهاردهم: لانسلو دو لاک، 1974
بخش پانزدهم: یادداشت‌هایی درباب سینماتوگراف، 1975
بخش شانزدهم: شاید شیطان، 1977
بخش هفدهم: پول، 1983
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برسون از زبان برسون: گفت و گوهای روبر برسون 1983 - 1943
نویسنده،
مترجمرامین خلیقی، محمد نصیری
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-622-6359-03-0
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برسون از زبان برسون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب برسون از زبان برسون

برای دریافت کتاب برسون از زبان برسون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.