معرفی و دانلود کتاب موسیقی جهان

عکس جلد کتاب موسیقی جهان
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب موسیقی جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب موسیقی جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب موسیقی جهان

کتاب موسیقی جهان با بررسی تاریخ‌شناسانه‌ی موسیقی، راه درک و شناخت این شاخه‌ی منشعب از فرهنگ را هموار می‌سازد. محسن حجاریان در این کتاب، ریشه‌ی مشترک موسیقی را در فرهنگ‌های بین‌النهرین، چین، ژاپن، هند و اندلس بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب موسیقی جهان

در تاریخ بشریت، موسیقی هم‌پای انسان رشد و تکامل یافته. هرجا انسان حضور داشته، موسیقی نیز سر برآورده است. کمتر نقطه‌ای از تاریخ را می‌توان بدون حضور موسیقی به خاطر آورد. این موسیقی در ابتدا با شعر و رقص همراه بوده و زبانْ جزء جدایی‌ناپذیر آن به حساب می‌آمده، اما به مرور زمان، صوت از موسیقی جدا می‌شود و موسیقی تنها به اتکای خودش و بدون مدد جستن از عنصری بیرونی، ارتباط بین مفاهیم را شکل می‌دهد. این اتفاق در دوره‌ی رنسانس، تنها بخشی از روند تکاملی موسیقی بوده است و موسیقی تا به امروز مراحل رشد و کمالش را ادامه می‌دهد.

بدیهی است بخشی از شناخت جامعه، مردم و فرهنگ در گرو شناخت موسیقی در جای‌جای جهان است؛ ازاین‌رو کتاب موسیقی جهان توسط محسن حجاریان نگاشته شده تا شمایلی واضح از موسیقی جهان، از بین‌النهرین گرفته تا خاور نزدیک و اندلس و چین و ژاپن به دست دهد. به گفته‌ی موسیقی‌شناس و فیلسوف، تئودور آدورنو، «استاندارد شدن» و «فردیت مجازی» دو عاملی هستند که بر موسیقی عامه اثرگذارند. اما این فیلسوف، میان موسیقی کلاسیک و آوانگارد با موسیقی عامه تمایز می‌گذارد. نقشی که موسیقی در زندگی مردم ایفا می‌کند نقشی بی‌بدیل است؛ چراکه آن‌ها را با خود و سرنوشتشان پیوند می‌زند. شناخت این شاخه از هنر که تا این حد می‌تواند بر جامعه و فرهنگ اثرگذار باشد، لازمه‌ای است برای هنرمند که با اتکا به آن، تاثیرگذاری را به حداکثر برساند. کتاب موسیقی جهان نوشته‌ی محسن حجاریان مقدمه‌ای خوب برای شناخت و درک موسیقی و ویژگی‌های فرهنگی و بومی آن است.

محسن حجاریان در مقدمه‌ی کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که اهمیت مطالعه‌ی آثار کهن بین‌النهرین که ظاهراً گرهی از کار شناخت موسیقی امروز ایران برنمی‌گشاید، چیست. بی‌شک، شناخت ریشه‌های مشترک قسمت‌هایی از موسیقی سرزمینمان، در گرو شناخت همین مقولات و ابزار موسیقایی کهن بین‌النهرین، عیلام و شوش است. شناخت موسیقی بین‌النهرین به ما کمک می‌کند تا بخشی از موسیقی دیرینه‌ی خود را بهتر بشناسیم. همان اندازه که بخش‌هایی از اساطیر، معماری و مجسمه‌سازی ایران باستان، با فرهنگ کهن بین‌النهرین گره خورده است، بی‌تردید بخش‌هایی از موسیقی ایرانی با موسیقی بین‌النهرین در ارتباط بوده است. نویسنده در این بخش، موسیقی معابد بین‌النهرین، موسیقی غیرمذهبی این سرزمین و ابزار موسیقایی را بررسی می‌کند.

کتاب موسیقی جهان در بخش بعدی، موسیقی اندلسی را مورد بررسی قرار می‌دهد. دگرگونی‌های اجتماعی تاریخی و کوچ‌های پی‌در‌پی اعراب و مسلمانان پس از سال‌های 711. م به سرزمین جنوبی اسپانیا، اندلس، بخشی از مکتب بغداد روزگار عباسی و موسیقی ایرانی را به آن سرزمین منتقل می‌کند. موسیقی در شهرهای تطوان، فاس، مکناس، موسیقی اندلسی نام می‌گیرد. محسن حجاریان با بررسی اجمالی تاریخ، زبان و فرهنگ مردم این نواحی، به موسیقی آ‌ن‌ها نگاهی دوباره می‌اندازد.

موسیقی چین، موسیقی ژاپن، موسیقی هند و موسیقی کامبوج، دیگر سرفصل‌هایی هستند که کتاب موسیقی جهان به آن‌ها می‌پردازد. نشر کتاب‌سرای نیک این کتاب را چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب موسیقی جهان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به موسیقی و متخصصین این عرصه، اطلاعات ارزشمندی عرضه می‌کند.

در بخشی از کتاب موسیقی جهان می‌خوانیم

حفاری‌های منطقه‌ی باستانی اوگاریت، منجر به کشف صدها لوحه‌ی خط میخی شد. در حفاری‌های نوبت 15 و 17 که بین سال‌های 1950 و 1955 صورت گرفت، باستان‌شناسان به سه قطعه دست یافتند که قرار دادن آنان در کنار یکدیگر، لوحه‌ی کاملی (آر، اس 15، 30 و 49، 15 و 3889، 17) را به وجود آورد. اندازه‌ی این لوحه حدوداً سه اینچ در هفت‌ونیم اینچ است که هر دو سمت آن (پشت و روی) نوشته شده است. این خط میخی از سمت چپ به راست، در جهت افقی در عرض لوحه نوشته شده است. چهار خط اول، کلمات آوازی هستند که از روی لوحه شروع شده و لبه‌ی کناری لوحه را نیز دربرگرفته و همچنان تا پشت لوحه ادامه می‌یابد. در مقایسه با آثار خطوط میخی سومر و بابل، این روش لوحه‌نویسی غالباً غیرمترقبه است. در هر صورت، در نوشته‌های اوگاریت این روش طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا حدود سی قطعه‌ی کوچک که اکثراً مشابه یکدیگرند و آوازهای غنایی آنان بر پشت و روی آنان نوشته شده در دست است.

در روی این لوحه بعد از چهار خط از آواز که یک خط آن به دو شاخه تقسیم می‌شود شش خط دیگر نیز نوشته شده است. این خطوط به سمت پشت لوحه ادامه نمی‌یابند، اما به‌طور «عادی» تا پایان لبه‌ی پشت ادامه دارند. این شش خط در قسمت پایین لوحه به پایان می‌رسند. امتداد این «بعدالتحریر» همواره در پشت لوحه نوشته شده است. نیمه‌ی چپ لوحه که در نوبت پانزدهم حفاری به دست آمده، وضعیت بسیار خوب و رنگی شیری و روشن دارد. نیمه‌ی راست لوحه که در نوبت هفدهم حفاری به دست آمده، در وضعیت بسیار بدی است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: اهمیت مطالعه‌ی آثار کهن بین‌النهرین
سه مقاله از موسیقی بین‌النهرین باستان
موسیقی سومر و بابل
موسیقی بین‌النهرین باستان
تحقیقات جدید بر موسیقی خاور نزدیک باستان: نغمه‌هایی در سکوت
نوبات و موشحات اندلسی
موسیقی چین
موسیقی ژاپن: زمینه‌های تاریخی و موسیقی‌شناختی
موسیقی هند
دهروپاد: جنبه‌های تاریخی و موسیقایی
زمینه‌های تاریخی فرهنگ اندونزی
موسیقی کامبوج
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب موسیقی جهان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-964-2953-02-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب موسیقی جهان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب موسیقی جهان

برای دریافت کتاب موسیقی جهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.