معرفی و دانلود کتاب صوتی تلخون

عکس جلد کتاب صوتی تلخون
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تلخون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تلخون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تلخون

کتاب صوتی تلخون مجموعه‌‌قصه‌ای به گردآوری و تدوین صمد بهرنگی، مترجم، پژوهشگر، فعال سیاسی و نویسنده‌ی ایرانی است. بهرنگی در این کتاب تلاش کرده است تا بخشی از ادبیات شفاهی و قصه‌های عامیانه‌ی ایران به‌ویژه خطه‌ی آذربایجان را جمع‌آوری و تدوین نماید؛ تلاشی که در جهت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم پیشینیان و همین‌طور نگهداری از این میراث و انتقال آن به نسل‌های بعدی گامی تحسین‌شده به شمار می‌آید.

درباره‌ی کتاب صوتی تلخون

صمد بهرنگی (Samad Behrangi) یکی از منحصربه‌فردترین و محبوب‌ترین چهره‌های ادبیات معاصر ایران است؛ نویسنده‌ای که اگرچه اغلب قصه‌هایش در ظاهر خطاب به کودکان و به‌جهت ارائه‌ی پند و اندرز و آموزش به آنان نوشته شده‌اند اما در پس زبانِ صمیمانه و ساده‌ی روایاتش، مضامین عمیق و کم‌نظیر اجتماعی و استعاره‌های درخشان سیاسی را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. بهرنگی از معدود نویسندگانی‌ست که آثارش هرگز رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته‌اند و برای مخاطبان مختلف، از هر نسل و سن و قشر و طبقه‌ای، جذاب و شنیدنی‌اند. با این که بیش از نیم قرن از درگذشت او می‌گذرد اما قصه‌هایش هنوز همان تازگی و طراوت را دارند. بهرنگی دردآشنای جامعه بود. چشیدنِ طعم فقر در کودکی و تجربه‌ی زمستان‌های سرد دهه‌ی بیست شمسی در آذربایجان باعث شد تا او همیشه نگاهی متفاوت به کودکان و اقشار کمتربرخوردار جامعه داشته باشد و به این باور برسد که وظیفه‌ی ادبیات، نه امید واهی بخشیدن به مخاطب که ترسیم واقعیات زندگی، هرچند تلخ و هر اندازه دشوار است.

در کتاب صوتی تلخون شنونده‌ی ده قصه از خطه‌ی آذربایجان با موضوعات مختلف هستید که صمد بهرنگی آن‌ها را گردآوری و به‌نوعی بازنویسی کرده است. به عنوان مثال، داستان تلخون، که عنوان کتاب نیز برگرفته از نام این داستان است، روایت زندگی پرماجرای دختر یک تاجر ثروتمند است که در گیر و دار سرنوشت عجیب و غریبش گرفتار می‌شود و سختی‌ها و آزارها متحمل می‌گردد تا به خوشبختی و سعادت برسد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تلخون

صمد بهرنگی که علاوه بر نویسندگی، دستی بر پژوهش‌های ادبی نیز داشت، با مکتوب کردنِ بخشی از ادبیات شفاهی و گردآوری داستان‌های کوتاه گذشتگان، همانند روایاتی که در کتاب صوتی تلخون می‌شنوید، مترصد آن بود تا مخاطبانِ خود را با ادبیات عامیانه و شیوه‌ی زندگی پیشینیان و سنن و رسومِ آنان آشنا سازد.

قصه‌های عامیانه بخشی مهم از ادبیات شفاهی هر سرزمینی هستند که از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته‌اند تا به زمانه‌ی ما رسیده‌اند. این قصه‌ها اغلب روایاتی درباره‌ی باورهای مردم به سرنوشت و بخت و اقبال و خرافات و آیین‌ها و آداب مختلف و... را در بر دارند. از طریق این قصه‌ها و با تحلیل و بررسی آن‌هاست که جامعه‌شناسان و آگاهان می‌توانند روزگار زیسته‌ی ساکنان یک سرزمین از پیدایش آن تا زمان معاصر را بررسی کنند و ادیبان ردپای تغییر و تحول زبان و ادبیات آنان را دنبال نمایند.

ادبیات عامیانه‌ی هر سرزمینی ریشه در شرایط اقلیمی و فرازونشیب‌ها و حوادثی دارد که مردمان آن مرز و بوم از سر گذرانده‌اند و به همان نسبت از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر متمایز است. داستان‌های عامیانه و ادبیات فولکلور آذربایجان، که بخشی از آن را به همت صمد بهرنگی و در کتاب صوتی تلخون می‌شنوید، آرزوهای از دست رفته‌ی طبقات محروم جامعه و اندیشه‌ی مبارزه با اقشار قدرتمند و ثروتمند برای دستیابی به برابری و آزادی را بازتاب می‌دهند و از این رو، می‌توان این داستان‌ها را در سه بخش متفاوت تقسیم‌بندی کرد: داستان‌های حماسی که رشادت‌های پهلوانان و مبارزات آنان با خوانین و فئودال‌ها را در بر دارد، افسانه‌های عاشقانه، و افسانه‌هایی که در گذشته به‌جهت سرگرمی و پندآموزی توسط اعضای بزرگ‌تر خانواده برای کودکان روایت می‌شده‌اند.

با وجود این که سنت قصه‌گویی امروزه دیگر در میان مردم به صورت گذشتگان چندان رواجی ندارد اما شنیدنِ آن قصه‌ها هنوز و همچنان شیرین و دلنشین است و برای مخاطب تداعی‌کننده‌ی روزگاری است که زندگی چنین پیچیده و پرشتاب نبود.

کتاب صوتی تلخون را به همت نشر جیحون، در همکاری با کتاب نشر نیکا و خوانش شهره روحی می‌شنوید.

کتاب صوتی تلخون برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی تلخون را به تمامی علاقه‌مندانِ ادبیات فولکور و داستان‌های عامیانه‌ی فارسی و همین‌طور طرفدارانِ نوشته‌های صمد بهرنگی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی تلخون می‌شنویم

ماه‌ها و سال‌ها از دریاهای آب و آتش گذشتند، ماه‌ها و سال‌ها دره‌های پر از ددان خون‌خوار را زیر پا گذاشتند، ماه‌ها و سال‌ها عرق ریختند و از کوه‌های یخ‌زده و آتش‌گرفته بالا رفتند و از سرازیری‌های یخ‌زده و آتش‌گرفته پایین آمدند. ماه‌ها و سال‌ها از بیشه‌های تیره و تاریک که صداهای «می‌کشم، می‌درم» از هر گوشه‌ی آن به گوش می‌رسید، گذشتند. ماه‌ها و سال‌ها تشنگی کشیدند و گرسنگی دیدند، ماه‌ها و سال‌ها با هزاران دام و تله روبه‌رو آمده به سلامت به‌در رفتند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
28 دقیقه
تلخون - قسمت اول
30 دقیقه
تلخون - قسمت دوم
21 دقیقه
بی‌نام
12 دقیقه
عادت
17 دقیقه
پوست نارنج
18 دقیقه
قصه‌ی آه
16 دقیقه
آدی و بودی
7 دقیقه
به دنبال فلک
11 دقیقه
بز ریش سفید
2 دقیقه
گرگ و گوسفند
6 دقیقه
موش گرسنه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تلخون
نویسنده
راویشهره روحی
ناشر چاپیانتشارات کتاب نشر نیکا
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۴۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تلخون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تلخون

برای دریافت کتاب صوتی تلخون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.