معرفی و دانلود کتاب زئوس غریبه نواز: اودیسه به روایت هیوبرت دریفوس

عکس جلد کتاب زئوس غریبه نواز: اودیسه به روایت هیوبرت دریفوس
قیمت:
۴۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زئوس غریبه نواز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زئوس غریبه نواز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زئوس غریبه نواز: اودیسه به روایت هیوبرت دریفوس

زانیار ابراهیمی در کتاب زئوس غریبه نواز، به سراغ جمع‌آوری و ترجمه‌ی دیدگاه‌های هیوبرت دریفوس، فیلسوف آمریکایی، در رابطه با اودیسه‌ی هومر رفته و کوشیده تا بازخوانی این فیلسوف مشهور از اودیسه را با زبانی شیوا در اختیار علاقه‌مندان به فلسفه و ادبیات قرار دهد.

درباره‌ی کتاب زئوس غریبه نواز

هیوبرت دریفوس (Hubert Dreyfus)، بازخوانی‌های فلسفی متعددی از آثار مشهور ادبیات دنیا داشته و کوشیده تا دیدگاه‌هایی که نویسنده‌ی اثر در زمان نگارش داشته و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه آن‌ها را در اثر خود جاری کرده، به شیوه‌ی نوینی مورد بررسی قرار داده و آن را با ابعاد گوناگون فلسفی درآمیزد و دریچه‌ای جدید به سوی آثار ادبی مختلف را به روی مخاطبان و دوست‌داران ادبیات و فلسفه باز کند. کتاب زئوس غریبه نواز از زانیار ابراهیمی، شرح دیدگاه‌های این فیلسوف برجسته بر اودیسه‌ هومر است؛ اثری که به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی یونان باستان و نیز ادبیات جهان شناخته می‌شود.

شاید برخی افراد اودیسه را تنها به عنوان یکی از آثار مطرح دنیا و یکی از برترین داستان‌های اساطیری بشناسند، که دنباله‌ای بر ایلیاد هومر است. این اثر حماسی که در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح نوشته شده، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین آثار ادبیات غرب است. در کتاب زئوس غریبه نواز نیز بیشتر ارجاعات به اودیسه است، اما می‌توان ردپای ایلیاد را هم در برخی از قسمت‌ها مشاهده کرد. اثرگذاری اودیسه بر جامعه‌ی یونان هم بسیار بیشتر از باقی آثار ادبی این سرزمین بوده و توانسته هویت یونان و یونانی را بیش از پیش برای مردم سراسر دنیا آشکار کند. دریفوس که مطالعاتی عمیق بر اگزیستانسیالیسم، فلسفه‌ی روانشناسی و فلسفه‌ی ادبیات داشته، در زئوس غریبه نواز، از منظری متفاوت به این اثر نگاه کرده و با وجود اعتقادات خود که در بسیاری از جهات با اثر هومر هم‌سو نبوده، از لحاظ ارزش ادبی، اودیسه را مقدم بر ایلیاد معرفی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب زئوس غریبه نواز

بعد از بازخوانی‌هایی که دریفوس بر آثاری چون «موبی دیک» و «برادران کارامازوف» داشته، به سراغ ادبیات در سال‌هایی بسیار دورتر رفته است. بررسی‌های دریفوس بر اودیسه، به دنبال کشف یونان در دوران زندگی هومر و نیز یونانی است که هومر در آثار خود آن را توصیف می‌کند. در این میان، به یک مفهوم متفاوت می‌رسد که شاید هیچ یک از نقد و بررسی‌های موجود بر اودیسه به آن اشاره نکرده باشند؛ دریفوس اعتقاد دارد اودیسه نشان‌دهنده‌ی مفهوم چندخدایی است. زانیار ابراهیمی در کتاب زئوس غریبه نواز که جمع‌آوری دیدگاه‌های هیوبرت دریفوس بر این اثر مشهور ادبی‌ست، هر آن‌چه این فیلسوف آمریکایی در جست‌وجوی پیوند فلسفه و ادبیات در این اثر هومر یافته را در اختیار مخاطب قرار داده است.

کتابی که پیش رو داریم، می‌تواند شما را با لایه‌های پنهان یکی از آثار تاثیرگذار بر ادبیات دنیا آشنا کند و نیز به شما کمک کند تا با دید متفاوتی آثار ادبی مختلف را بخوانید و از تاثیراتی که جامعه‌ی زمان زندگی نویسنده بر نگارش کتاب داشته غافل نشوید. این اثر از زانیار ابراهیمی که مشتمل بر دیدگاه‌ها و نقد و بررسی‌های هیوبرت دریفوس است، به کوشش نشر هرمس به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب زئوس غریبه نواز برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب مشتمل بر نقد ادبی از اودیسه هومر را به تمام دوستداران ادبیات و فلسفه و پیوند میان این دو حوزه، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب زئوس غریبه نواز: اودیسه به روایت هیوبرت دریفوس می‌خوانیم

هنگامی که اولیس به جنگ تروا می‌رود، تلماک شیرخواره است. بنابراین پیروزی در جنگ‌ ده‌ساله تروا طبیعتاً با ده‌سالگی تلماک مصادف است؛ و از آن رو که بازگشت اولیس نیز در مجموع ده سال طول می‌کشد، در برهه پایانی بازگشت، یعنی رهایی اولیس از دست کالیپسو به این سو، تلماک به بیست‌سالگی می‌رسد و در آستانه ورود به جهان مردانه قرار می‌گیرد. اما از سال‌ها پیش که خبری از اولیس نشده است و همگان ظن قوی می‌برند که او در کورانِ حوادثِ بازگشت مُرده باشد، خواستگارانی نابکار که از بزرگ‌زادگان و امیران ایتاک تشکیل می‌شوند، زندگی را بر پنه‌لوپه سخت می‌کنند. آنان در خانه او گرد می‌آیند و هریک خواستار آن‌ است که جای اولیس را در مقام شاه ایتاک بگیرد. آنچه خواستگاران در اودیسه می‌کنند، اصلی‌ترین مصداق نقض زنیاست و به زنیای بد معروف است. آنان هر روز در خانه اولیس جمع می‌شوند، سور برپا می‌کنند، گاوان و خوکان او را بریان می‌کنند و باده‌هایش را می‌نوشند. به‌علاوه، خواستگاران گرچه در پی زناشویی با پنه‌لوپه‌اند، بخشی از خدمتکارانِ زنِ او را با خود همراه می‌کنند و هر شب با آنان درمی‌آمیزند. لائرت، پدر اولیس، چنان فرتوت شده که توان بیرون کردن خواستگاران را ندارد. او که غم بازنیامدن اولیس بر دلش سنگینی می‌کند، از مدت‌ها پیش به کشتزار رفته است و آن جا به همراه معدودی از خدمتگزارانش در انزوایی حزن‌آلود زندگی می‌کند. تلماک نیز هنوز چندان بزرگ و نیرومند نشده است که از خواستگاران کین بستاند. نقض زنیا از سوی خواستگاران، مهم‌ترین نیروی پیش‌برنده اودیسه است. به عبارت دیگر، انتظار برای بازگشت اولیس و مجازات آنان، تعلیقی را ایجاد می‌کند که تا پایان اثر به قوت خود می‌ماند.

به هر روی، در آن زمان که خبری از اولیس نشده بود، لائرتِ ناتوان به کشتزار رفته و در آن جا سکنی گزیده بود و تلماک نیز یارای بیرون کردن خواستگاران را نداشت، پنه‌لوپه خود چاره‌جویی کرد. او کارگاهی بزرگ را در خانه خود بر پا ساخت تا برای لائرت، «روپوشی نازک و دراز» به‌عنوان کفن ببافد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: خدای هزارچهره
فصل دوم: گذار وجودشناسانه تلماک
فصل سوم: اخلاق وجودی
فصل چهارم: غولِ بی آیین
فصل پنجم: آفتاب پرست و دو بستر زیتون
مؤخره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زئوس غریبه نواز: اودیسه به روایت هیوبرت دریفوس
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات135
زبانفارسی
شابک978-600-456-315-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زئوس غریبه نواز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زئوس غریبه نواز

برای دریافت کتاب زئوس غریبه نواز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.