معرفی و دانلود کتاب رمان و فیلمنامه گریز: همراه با تحلیل ادبی و سینمایی

عکس جلد کتاب رمان و فیلمنامه گریز: همراه با تحلیل ادبی و سینمایی
قیمت:
۱۰۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رمان و فیلمنامه گریز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رمان و فیلمنامه گریز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رمان و فیلمنامه گریز: همراه با تحلیل ادبی و سینمایی

کتاب رمان و فیلمنامه گریز اثری مشتمل بر متنِ رمان گریز از جیم تامپسون و فیلمنامه‌ای بر پایه‌ی همین اثر به قلم والتر هیل است. در رمان گریز که در نگاه اغلب مخاطبین جدی ژانر جنایی اثری شناخته‌شده و محبوب به شمار می‌رود، سرگذشت یک زوج خلافکارِ آمریکایی را دنبال می‌کنیم که پس از ارتکاب سرقتی موفقیت‌آمیز، برای فرار از چنگ قانون راهی ایالات مرزی می‌شوند.

درباره‌ی کتاب رمان و فیلمنامه گریز

در عرصه‌ی ادبیات جنایی و مهیج، جیم تامسون (Jim Thompson) نامی آشناست. او که مجموعاً بیش از سی رمان در این ژانر منتشر کرده است، خالق رمان گریز (The Getaway) است. رمانی که با بازنویسی والتر هیل (Walter Hill) به سینما راه یافته و پس از سال‌ها توسط شاهپور عظیمی به فارسی ترجمه شده است.

رمان گریز داستان کارتر داک مک‌کوی تبهکار حرفه‌ای است که با همدستی همسرش کارول و دو دستیار با نام‌های رودی تورنتو و جکسون در پی آن است که دست به سرقتی هولناک از بانک بزند. برنامه‌ی آن‌ها سرقت از بانک، مخفی شدن در یک کمپ توریستی و سپس فرار به مکزیک برای پیوستن به مافیای اِل‌روی است. در ابتدای سرقت، داک مرتکب خطایی ناخواسته اما درعین حال نابخشودنی می‌شود که روند فرار را برای او و همدستانش دشوارتر می‌کند. در ادامه، در اثنای فرار و ترس، شرارت‌های دیگری نیز گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود. زوج تبهکار پس از حمام خون به‌‌سمت کالیفرنیا می‌روند و پس از فراز و فرودهای بسیار، به پیشنهاد کارول به خانواده‌ی سانتیس پناهنده می‌شوند. ماما سانتیس در رأس این خانواده‌ی خلافکار همواره یاری‌گر تبهکاران است و گویی به وجود آمده تا قهرمانان را از بلاتکلیفی و سردرگمی وارهاند. پناه آوردن به ماما سانتیس تنها بخشی از تقلای آن‌ها برای گریز است و ماجرای این زوج به همین نقطه ختم نمی‌شود. هزارویکشب تعقیب‌وگریز این دو، نوید هیجانی پایدار به مخاطب حرفه‌ای آثار جنایی می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب رمان و فیلمنامه گریز

شخصیت داک در رمان به‌طرز فاجعه‌باری بی‌رحم، خشن و در عین حال کاریزماتیک است و فیلم‌نامه‌نویسان برای باورپذیری بیشتر این اثر، از خشونت این شخصیت کاسته‌اند. این رمان در یک‌سوم پایانی جنبه‌ای سوررئال به خود می‌گیرد که با ژانر اصلی آن کمی فاصله دارد. از نظر بسیاری از خوانندگان، صحنه‌های نفس‌گیر جدال در رمان گریز نقطه‌قوت این رمان است.

انتشارات علمی-فرهنگی کتاب حاضر را همراه با یادداشت‌ها و تکمله‌ای بر متن رمان و فیلم‌نامه منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب رمان و فیلمنامه گریز

  • من هرکتابی را دوبار نمی‌خوانم، اما رمان‌های تامپسون به‌خاطر قدرت کثیف و خشونت خالص و بی‌امانشان همیشه بار دومی را برایم در پی دارند. آن‌ها برخی از بهترین آثار جنایی روانشناختی نوشته‌شده هستند. من عاشق جیمز ام. کین و المور لئونارد هستم ولی تامپسون جایگاه ویژه‌ای در قلب من دارد. (بروس اسپرینگزتین)
  • یکی از بهترین نویسندگان آمریکایی، و البته از ترسناک‌ترین‌ها. جیم تامپسون رابطه‌ی خوبی با شیطان دارد. بخوانیدش تا شما را به تور جهنم ببرد. (نیو ریپابلیک)

اقتباس سینمایی از رمان گریز

جیم تامپسون پس از نگارش رمان گریز به استخدام هالیوود درآمد تا آن را به فیلم‌نامه تبدیل کند. او تغییراتی در ساختار برخی از فصل‌های رمان ایجاد کرد اما در نهایت این والتر هیل، فیلم‌نامه‌نویس نامدار بود که متن نهایی را نگاشت تا به مرحله‌ی اجرا برسد. این اولین اقتباس بود که در سال 1972 به کارگردانی سم پکین‌پا روی پرده‌ی نقره‌ای آمد. پس از آن، در سال 1994، دومین اقتباس از این رمان جنایی با همان نام به کارگردانی راجر دونالدسون در معرض تماشا قرار گرفت.

کتاب رمان و فیلمنامه گریز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از آن دست خوانندگانی هستید که با خواندن رمان‌های جنایی و تریلر به وجد می‌آیند، این اثر می‌تواند تا حد زیادی انتظارات شما را برآورده کند. این کتاب دربردارنده‌ی هردو قالب رمان و فیلم‌نامه است که خواننده را از مراجعه به چند کتاب جداگانه بی‌نیاز می‌کند. همچنین، وجود مقالاتی درباره‌ی رمان و فیلم‌نامه، کتاب را برای مخاطبان تخصصی ادبیات و نقد ادبی و هنری خواندنی‌تر کرده است. چه شما به‌دنبال خواندن رمان باشید، چه فیلم‌نامه متن دلخواهتان باشد و چه در پی آشنایی بیشتر با مولفان این اثر و دیگر آثارشان باشید، این کتاب نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

در بخشی از کتاب رمان و فیلمنامه گریز: همراه با تحلیل ادبی و سینمایی می‌خوانیم

کارول می‌خواست چیز دیگری بگوید، اما شانه‌ای بالا انداخت و سکوت کرد. داک سیگاری آتش زد و پاکت را به‌سوی او دراز کرد. کارول بدون اینکه حرفی بزند، سرش را تکان داد. از کنار دهکده کوچکی گذشتند که کلیسایش از میان درختان بیشه‌ای بیرون زده بود. داک از سرعتش کم کرد و فوراً نقشه جاده را بررسی و سپس دوباره به‌ سرعتش اضافه کرد. چند مایل جلوتر، به جاده خاکی باریکی پیچید که مثل یک روبان از میان تپه‌ها می‌گذشت. یک ساعتی به غروب آفتاب مانده بود و باد خنکی از جنوب‌غربی می‌وزید. پشت تپه‌ها خانه یک‌طبقه دورافتاده‌ای دیده می‌شد. او از دیدن این منظره خوشش نیامد. اتومبیل آن‌ها در این منطقه دورافتاده، از فاصله خیلی دور دیده می‌شد و به این ترتیب، خیلی در دیدرس قرار می‌گرفتند. سپس با خانه دیگری روبه‌رو شدند. در چهارراهی که جای چرخ اتومبیل‌های مختلفی دیده می‌شد، دو صندوق پستی به‌حالت کج نسبت به‌هم، قرار داشتند.

روی یکی از آن‌ها با رنگ سیاه نوشته شده بود: بینان. داک توقف کرد و به‌دقت زمین هموار و متروک آن جا را ازنظر گذراند. ظاهراً این چهارراه به‌سمت هیچ‌یک از آن دو خانه‌ای که باید همین نزدیکی‌ها باشند، منتهی نمی‌شد. با پریشانی خاطر، زیرلب زمزمه کرد که خانه بینان باید آن‌سوی تپه بعدی و سمت راست آن‌ها باشد. کارول زیرلب پاسخ مثبت داد. داک متفکرانه سینه‌اش را خاراند، سپس به‌سوی صندلی عقب رفت و کیف پول را برداشت. آن را باز کرد. پانزده‌هزار دلار جدا کرد و درون جیب کتش گذاشت. سپس کاری را انجام داد که به هر حال، باید انجام می‌داد. چندصد دلار به‌شکل اسکناس‌های ریز، به کارول داد و چندصد دلار هم توی کیف پول خودش چپاند و یک دسته دیگر اسکناس که شاید هزار دلار می‌شد، کنار گذاشت. این پولی بود که برای روز مبادا باید کنار می‌گذاشت.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: رمان گریز
بخش دوم: فیلم‌نامه‌ی این فرار مرگبار (بر اساس رمان گریز اثر جیم تامسن)
بخش سوم: درباره‌ی رمان گریز و اقتباس از آن
بخش چهارم: نگاهی به فیلم‌نامه‌ی این فرار مرگبار
بخش پنجم: درباره‌ی جیم تامسن، نویسنده‌ی رمان گریز
بخش ششم: درباره‌ی سام پکین‌پا و آثار سینمایی‌اش
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رمان و فیلمنامه گریز: همراه با تحلیل ادبی و سینمایی
نویسنده،
مترجمشاهپور عظیمی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-600-436-589-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رمان و فیلمنامه گریز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رمان و فیلمنامه گریز

برای دریافت کتاب رمان و فیلمنامه گریز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.