معرفی و دانلود کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

عکس جلد کتاب درباره‌ی زیبایی زنان
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

کتاب درباره‌ی زیبایی زنان، به قلم آنیولو فیرنتزوئولا، فیلسوف نوافلاطونی و مشهور ایتالیایی، به بررسی معیار‌های زیبایی زنان به‌عنوان برترین مصداق و نماد زیبایی در عالم هستی می‌پردازد. این اثر خواندنی، منبع مهمی برای درک مفهوم زیبایی در فرهنگ ایتالیا و یکی از جامع‌ترین مراجع برای شناخت ارکان زیبایی‌شناسی در عصر رنسانس به شمار می‌رود. کتاب حاضر از بهترین نمونه‌های آثار فلسفی و هنری کلاسیک محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

آیا تا‌به‌حال به این سؤال اندیشیده‌اید که اصولاً زیبایی به چه معناست؟ چگونه و با چه معیاری می‌توان صفت زیبایی را به موجودی اطلاق کرد یا موجود دیگری را فاقد این مشخصه دانست؟ یا این که چطور می‌توان تعریفی همه‌جانبه از مفهوم زیبایی و مصادیق آن ارائه داد؟ مطالعاتی که تاکنون در قلمرو فلسفه‌ی هنر صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که هر فرهنگی تعریف خاص خود را از زیبایی دارد و معیار‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر می‌گیرد. گاه ممکن است معیار‌های یک ملت در تضاد با معیارهای سایر ملل باشد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد اکثر فرهنگ‌ها در مورد دست‌کم یکی از مظاهر زیبایی با یکدیگر هم‌عقیده‌اند و آن چیزی نیست جز جنس زن! غالب فرهنگ‌ها زنان را به‌عنوان مصداق تمام و کمال زیبایی می‌شناسند و در آثار ادبی خود، از زیبایی آنان داد سخن می‌دهند. مطالعه‌ی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان (On the beauty of women)، نوشته‌ی آنیولو فیرنتزوئولا (Agnolo Firenzuola) به شما کمک می‌کند تا به دیدگاه‌های زیبایی‌شناسانه‌ی فرهنگ‌های مختلف در مورد زنان و بروز زیبایی ایشان بیشتر پی ببرید.

نویسنده در این اثر به بررسی مفهوم زیبایی و به‌طور خاص زیبایی زنان پرداخته. همچنین در قالب دیالوگ‌هایی بین یک مرد نجیب‌زاده با چهار زن از طبقه بالای جامعه‌ی آن روز، به‌عنوان نمایندگان عناصر چهارگانه‌ی طبیعت (آب، هوا، خاک و آتش)، مهم‌ترین معیارهای زیبایی زنان را بر‌شمرده و کوشیده تا تمامی صفاتی را که نشان‌دهنده‌ی یک زن زیبا هستند، چه به‌صورت ظاهری و چه به‌‌صورت باطنی، زیر ذره‌بین نقد و بررسی خود قرار دهد. در سراسر کتاب، زیبایی زنان از جوانب مختلف موشکافی شده. نویسنده سعی داشته تا تصویر و نمادی از زیبایی کامل و مطلق را در ذهن مخاطبان ایجاد‌ کند. مؤلف برخلاف دید مردسالارانه و زن‌ستیز حاکم بر جامعه‌ی آن دوران و تحت تأثیر فلسفه‌ی افلاطونی، زنان را با مردان برابر دانسته و آنان را نمونه‌ی عینی زیبایی و یکی از بزرگترین مظاهر زیبایی الهی در جهان هستی معرفی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

با وجود تفاوت‌های بنیادینی که میان فرهنگ‌ها یا دیدگاه افراد گوناگون در مورد چیستی زیبایی دیده می‌شود، آنچه نظرات آنیولو فیرنتزوئولا را درباره‌ی تعریف زیبایی، خواندنی و جالب می‌کند، این است که او خود عضوی از یک جامعه‌ی فرهنگی پربار، آن هم در درخشان‌ترین عصر تاریخ بشری بوده و دیدگاه‌هایی را مطرح کرده که پیش از وی، در آثار اندیشمندان و فلاسفه به چشم نمی‌خورده است.

به باور نویسنده، زیبایی تنها مختص زنان نیست ولی در وجود زنان آشکارتر است و از این رو، زیباترین چیزی که می‌توان در عالم یافت و ستود یک زن زیباست. او همچنین زیبایی زنان را شایسته‌ی ستایش دانسته و آن را نوعی گنجینه‌ی الهی می‌داند. در کتاب درباره‌ی زیبایی زنان، کلیه‌ی مطالب حول محور مباحثی مانند زیبایی، تعادل، وقار و رفتار زنان بیان شده‌اند؛ در حالی که نثر باشکوه و بیان هنرمندانه‌ی نویسنده‌ی آن نیز خود بر جنبه‌ی زیبایی‌شناختی این کتاب افزوده‌ است. آنیولو فیرنتزوئولا در اثر خود از آرایه‌ها و صنایع ادبی، بهره‌ی بسیاری برده و مترجم نیز به‌خوبی توانسته از عهده‌ی انتقال این زیبایی‌های ادبی به زبان فارسی بربیاید.

توجه داشته باشید که اگرچه موضوع اصلی کتاب پیش‌رو، زیبایی زنان است، بااین‌حال، مخاطبان هنگام مطالعه‌ی آن، محدودیتی از لحاظ جنسیت احساس نخواهند کرد. مطالعه‌ی اثر حاضر قطعاً هم برای زنان و هم برای مردان حاوی نکات آموزنده و جالبی خواهد بود.

کتاب درباره‌ی زیبایی زنان نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی، در ایتالیا به دست مخاطبان رسید و با استقبال فراوان منتقدان نیز روبه‌رو شد. این کتاب پیش از آن‌که در اختیار فارسی‌زبانان قرار بگیرد، به دو زبان فرانسه و انگلیسی نیز ترجمه شده بود. برگردان فارسی آن به همت حمیدرضا بسحاق و به کوشش نشر چشمه، در ذیل مجموعه کتاب‌های کانون، به شما ارائه شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های کانون

مجموعه‌ی «کانون» دربردارنده‌ی آثاری است که هر کدام پیرامون یکی از موضوعات هنر به نگارش درآمده‌اند؛ از هنرهای نمایشی تا نقاشی و حتی مفاهیم انتزاعی حوزه‌ی هنر! نکته‌ی جالب توجه در این سری کتاب‌ها، آمیختگی آن‌ها با شاخه‌های گوناگون علوم انسانی است. به‌طوری که در شمار قابل‌توجهی از کتاب‌های کانون شاهد پیوند گرایش‌های متنوع رشته‌های هنری با علوم انسانی هستیم.

کتاب‌های «درآمدی بر مطالعات سینمایی»، جلد دوازدهم، «تشابه‌ها و تناقض‌ها»، جلد هفدهم و «پرتره‌ها و اشخاص»، مجلد ششم این مجموعه به شمار می‌روند که به همت نشر چشمه راهی جهان کتاب شده‌اند.

کتاب درباره‌ی زیبایی زنان برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی مخاطبانی که قصد دارند زیبایی و زیبایی‌شناسی را از منظر فلسفه تحلیل کنند، با مطالعه‌ی کتاب درباره‌ی زیبایی زنان، به نکات و آموزه‌های مفیدی دست پیدا خواهند کرد. دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی فلسفه و هنر نیز از خواندن این کتاب کلاسیک غافل نشوند.

در بخشی از کتاب درباره‌ی زیبایی زنان می‌خوانیم

فلسفه‌ی نوافلاطونی تا حدود زیادی بر فضای فکری و عقلی ایتالیای قرن شانزدهم حاکم بود. در واقع، از اوایل قرن چهاردهم به مطالعه‌ی آثار افلاطون در ایتالیا توجه نشان دادند و از اواسط قرن پانزدهم آثار او اهمیت فراوانی یافت. فرانچسکو پترارک و جووانی بوکاچّو، در‌حالی‌که خودشان یونانی نمی‌دانستند و هر دو بی‌حاصل درصدد فراگیری آن بودند، از حامیان ادبیات یونانی شدند و نویسندگان و نسخه‌های خطی یونانی را بسیار گرامی می‌داشتند. برای نمونه، پترارک در نامه‌ای به نیکولاس سیجِروس از لذت تلخ‌وشیرین خود هنگام دریافت نسخه‌ی خطی کتاب ایلیاد هومر سخن می‌گوید:

هومرِ تو نزد من لال است یا من نزد او کَر هستم. بااین‌حال، صِرف حضور فیزیکی او برایم لذت‌بخش است و اغلب او را در آغوش می‌گیرم و با افسوس می‌گویم: «آه، ‌ای مرد بزرگ، با شنیدن کلامت چه‌قدر خوشحال می‌شدم!» … من دیرزمانی است که نسخه‌ای از آثار افلاطون را در اختیار دارم؛ آن را از دیار غرب برایم آورده‌اند… اکنون به لطف سخاوت تو، شاهزاده‌ی شاعران یونانی به شاهزاده‌ی فیلسوفان پیوست. کیست که با میزبانیِ چنین مهمانانی مسرور نشود و به خود نبالد؟ در واقع، من همه‌ی آثار آن‌ها را که از زبان اصلی‌شان به لاتین ترجمه شده‌اند دارم. اما یقیناً خواندن آثار یونانیان به زبان خودشان لذت و لطف دیگری دارد. سال‌های زیادی را صرف فراگیری زبان تو کردم، اما هیچ پیشرفتی در کارم حاصل نشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ‌ای بر ترجمه ‌ی فارسی
سپاس‌ گزاری
مقدمه ‌ای بر ترجمه‌ ی انگلیسی
درباره‌ی زیبایی زنان
دیباچه
گفت ‌وگوی اول
گفت ‌وگوی دوم
یادداشت‌ ها
واژه ‌نامه‌ ی فارسی به انگلیسی و ایتالیایی
واژه‌ نامه ‌ی انگلیسی و ایتالیایی به فارسی
کتاب ‌شناسی
منابع برای مطالعه‌ی بیش‌تر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درباره‌ی زیبایی زنان
نویسنده
مترجمحمیدرضا بسحاق
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات202
زبانفارسی
شابک978-622-98470-5-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های هنری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درباره‌ی زیبایی زنان

برای دریافت کتاب درباره‌ی زیبایی زنان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.