معرفی و دانلود کتاب جمعیت، قدرت، معیشت: بررسی تاثیر کهنسالی بر اقتصاد و قدرت سیاسی در جهان

عکس جلد کتاب جمعیت، قدرت، معیشت: بررسی تاثیر کهنسالی بر اقتصاد و قدرت سیاسی در جهان
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جمعیت، قدرت، معیشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جمعیت، قدرت، معیشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جمعیت، قدرت، معیشت: بررسی تاثیر کهنسالی بر اقتصاد و قدرت سیاسی در جهان

کتاب جمعیت، قدرت، معیشت نوشته‌ی ریچارد جکسون و نیل هو بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ای از بحران پیری در جوامع پیشرفته را نشان می‌دهد. این پدیده درنتیجه‌ی پایین آمدن نرخ باروری است و از رشد جمعیتی ثابت ناشی می‌شود. این کتاب هشداری است درباره‌ی اتفاقی قریب‌الوقوع و ابعاد و پیامدهای آن را با دقت بیان می‌کند.

درباره‌ی کتاب جمعیت، قدرت، معیشت

صحبت کردن از چند دهه‌ی آینده، از نظر بسیاری، پیش‌گویی خوانده می‌شود. جامعه‌شناسان به‌راحتی نمی‌توانند پیش‌بینی و تحلیل‌های خود ازآنچه اتفاق خواهد افتاد را حتی مبتنی بر فرضیاتی محکم و مستدل بیان کنند؛ اما دانش جمعیت‌شناسی در پیش‌بینی‌های خود با دقتی بیشتر می‌تواند اظهارنظر کند. کتاب جمعیت، قدرت، معیشت (The Graying of the Great Powers) با استفاده از همین دانش با پیش‌بینی رشد، میانگین سنی و رده‌های سنی جامعه به این نکته می‌پردازد که پیش‌بینی‌های این دانش کمتر با اشتباه مواجه می‌شود؛ چراکه این ارقام و تقریب‌ها با توجه به آمار در سه مؤلفه‌ی زادوولد، مرگ‌ومیر و مهاجرت صورت می‌گیرد. البته باید خاطرنشان کرد که در این‌ بین ممکن است اتفاقاتی خاص نیز رقم بخورد؛ مثل بیماری‌های اپیدمیک، جنگ‌های عظیم و حوادثی که رقم این سه مؤلفه را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

در کتاب جمعیت، قدرت، معیشت نوشته‌ی ریچارد جکسون (Richard Jackson) و نیل هو (Neil Howe) با بررسی کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، خواهیم دید که این بحران محدود به یک کشور یا یک منطقه نیست و گریبان گیر کشورهای بزرگ نیز است. این کتاب با بررسی عواقب سیاسی این بحران بر اهمیت جغرافیای سیاسی صحه می‌گذارد. این کتاب به‌سوی راه‌حل پیش می‌رود و با بررسی گذشته‌ی نزدیک پیشنهاد‌هایی را نیز ارائه می‌کند.

در بخشی از کتاب ریچارد جکسون و نیل هو در کتاب جمعیت، قدرت، معیشت خاطرنشان می‌کنند که برخلاف نظر عده‌ای از جامعه شناسان در این باب که پیری در جوامع راهی به‌سوی صلحی جهانی است، خاکستری شدن سن جمعیت خطراتی در گریبان گیر قدرت‌های بزرگ خواهد کرد. این تغییرات در جغرافیای سیاسی سبب بروز مشکلاتی که تا پیش‌ از این وجود نداشتند می‌شود؛ سالخوردگان هیچ موقع درصدی به این میزان از جمعیت را به خود اختصاص نداده بودند. همچنین این روند به بالا رفتن این نرخ نیز منتهی می‌شود. ضروری است سیاست‌گذاران از هم‌اینک به پیامدهای این تحولات بیندیشند تا آنکه در انتظار وقوع شگفتی قریب‌الوقوع و قابل‌پیش‌بینی جمعیتی، باقی بمانند.

کتاب جمعیت، قدرت، معیشت نوشته‎ی ریچارد جکسون و نیل هو با ترجمه‌ی حمیدرضا خطیبی توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر گردیده و در اختیار شماست.

نکوداشت‌های کتاب جمعیت، قدرت، معیشت

  • ما در آستانه‌ی عمیق‌ترین تغییرات در روند قدرت و سیاست جهانی در بیش از یک قرن گذشته هستیم. جمعیت، قدرت، معیشت به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چرا چنین است، روندهای جمعیتی و سایر تغییرات چگونه اتفاق خواهند افتاد و مهم‌تر از همه، ما باید برای مدیریت این تحول تاریخی چه کاری انجام دهیم. (رابرت ال هاچینگز، دانشگاه پرینستون)

  • این کتاب اولین گام متفکرانه و ارزشمند به‌سوی ارزیابی فوری از تغییرات جمعیتی در جهان امروز است. (نیکلاس ابرشتات)

  • شاید هیچ بخشی از زندگی اجتماعی تأثیر بیشتری از مطالعات جمعیت بر سیاست بین‌الملل نداشته باشد و قطعاً هیچ‌یک به‌اندازه‌ی جمعیت‌شناسی به‌خوبی درک و مطالعه نشده است. کتاب جمعیت، قدرت، معیشت تصویر روشنی از روندهای جمعیتی قرن بیست‌ویکم ارائه می‌دهد و تحلیلی درست و هشیارکننده از آن را نمایان می‌سازد. پیامدهای آن‌ها برای سیاست و اقتصاد چهار دهه‌ی آینده اهمیت دارد. (مایکل ماندلبام، دانشگاه جان هاپکینز)

کتاب جمعیت، قدرت، معیشت مناسب چه کسانی است؟

کتاب جمعیت، قدرت، معیشت به تمام علاقه‌مندان به کتاب‌های علوم اجتماعی، علوم سیاسی و اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

با نویسندگان کتاب جمعیت، قدرت، معیشت بیشتر آشنا شویم

ریچارد جکسون، متولد 1955 مشاور ارشد گروه تری، یکی از مقامات پیشرو در مورد پیری جمعیت است و به‌طور گسترده در مورد جمعیت‌شناسی و اقتصاد بازنشستگی و سیاست مراقبت‌های بهداشتی در ایالات‌متحده و سراسر جهان کتاب نوشته است. او رئیس Global Aging Associates است؛ یک مؤسسه‌ی مشاوره که خدمات تحقیقاتی، مشاوره و سخنرانی در مورد مسائل استراتژیک مرتبط با پیری جمعیت ارائه می‌دهد. او همچنین رئیس و مؤسس مؤسسه‌ی جهانی پیری است، یک سازمان تحقیقاتی و آموزشی غیرانتفاعی که به افزایش آگاهی در مورد چالش جهانی پیری و تشویق اصلاحات به‌موقع اختصاص دارد. ریچارد جکسون از سال 2003 تا 2013، عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) بود و یک برنامه‌ی تحقیقاتی در مورد پیری جهانی را هدایت کرد. از سال 1993 تا 2002، او به‌عنوان محقق، نویسنده و مشاور مستقل در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سیاست‌های مربوط به تغییرات جمعیتی و اقتصادی کار کرد. از سال 1988 تا 1992، پژوهشگر مؤسسه‌ی هادسون بود و در آنجا به پروژه‌ی نیروی کار 2000 کمک کرد. ریچارد جکسون به‌طور مرتب در مورد مسائل مربوط به پیری جمعیت سخنرانی می‌کند و به‌طور گسترده در رسانه‌های ملی و بین‌المللی اجلاس برگزار می‌کند. او دارای دکترای تاریخ از دانشگاه ییل است.

نیل هو در کالیفرنیا به دنیا آمد. او در سال 1972 مدرک لیسانس ادبیات انگلیسی را در دانشگاه کالیفرنیا برکلی گرفت و در خارج از کشور در فرانسه و آلمان تحصیل کرد. او در رشته اقتصاد و تاریخ از دانشگاه ییل فارغ‌التحصیل شد. هو پس از دریافت مدرک در واشنگتن دی سی به‌عنوان مشاور سیاست عمومی درزمینه‌ی پیری جهانی، سیاست مالی بلندمدت و مهاجرت مشغول به کار شد. سمت‌های او شامل مشاور سیاست‌های عمومی گروه بلک استون، مشاور سیاست‌گذاری ائتلاف کنکورد و همکار ارشد ابتکار جهانی پیری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) است. در طول دهه‌ی 1990، هو دومین حرفه خود را به‌عنوان نویسنده، مورخ و جامعه‌شناس توسعه داد. او با بررسی تفاوت‌های نسلی بر چگونگی شکل‌گیری نگرش‌ها، رفتارها و سیر تاریخ نظریه‌هایی ارائه کرد.

در بخشی از کتاب جمعیت، قدرت، معیشت: بررسی تاثیر کهنسالی بر اقتصاد و قدرت سیاسی در جهان می‌خوانیم

آمریکا با متوسط دو فرزند برای هر زن، به لحاظ میانگین نرخ زاد و ولد در بالاترین رده کشورهای توسعه‌یافته قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، ایالات متحده در کنار فرانسه، ایسلند، ایرلند و نیوزلند، تنها کشوری است که نرخ زاد و ولد آن به نرخ جایگزینی (تعداد افرادی که برای جایگزینی درگذشتگان و حفظ جمعیت یک جامعه مورد نیاز است) 2/1 که برای ثبات جمعیت این کشور از نسلی به نسل دیگر باید حفظ شود، نزدیک است. ایالات متحده همچنین از معدود کشورهایی است که می‌تواند امواج عظیم مهاجران را بدون آنکه به‌اصطلاح ابرشتاد دچار «سوءهاضمه فرهنگی» شود، به‌سوی خود جذب کند. جامعه آمریکا با میانگین سنی 36 سال (آمار سال 2005)، سهم 12 درصدی سالمندان از جمعیت و ضریب وابستگی سالمندان 21، با هر مقیاسی از جوان‌ترین کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود. علاوه‌براینها، شکاف سنی بین آمریکا و بقیه جهان توسعه‌یافته، رو به گسترش و نه کم شدن است. درحالی‌که در ایالات متحده، میانگین سنی جمعیت در حد فاصل سال‌های 2005 تا 2050 در حد چهار سال افزایش خواهد یافت (از 36 سالبه 40 سال)، این رقم در اروپای غربی طی مدت یاد شده تا 9 سال (از 40 سال در حال حاضر به 49 سال در سال 2050) و میانگین سنی جامعه ژاپن هم تا 13 سال (از 43 در حال حاضر به 56 سال تا نیمه قرن جاری) افزایش خواهد یافت. در سال 2050، زمانی‌که 20 درصد آمریکایی‌ها سالمند خواهند بود، تعداد سالمندان اروپای غربی به 31 درصد و در ژاپن به 39 درصد جمعیت بالغ خواهد شد.

این فاصله سنی در حال ظهور با شکاف در رشد [جمعیت بین آمریکا و بقیه جهان توسعه‌یافته] نیز همراه خواهد بود. همچنان‌که سایر نقاط جهان توسعه‌یافته در حد فاصل سال‌های 2005 تا 2050 بیش از 18 میلیون نفر از ساکنان خود را از دست خواهند داد، به جمعیت آمریکا در این مدت 119 میلیون اضافه خواهد شد. در اواسط دهه 2020 ایالات متحده تنها کشور مهم توسعه‌یافته خواهد بود که تعداد کودکان و نوجوانان زیر 20 سال آن، بیشتر از سالمندان بالای 65 سال خواهد بود و در همین حال، آمریکا در کنار استرالیا، ایرلند، لوکزامبورگ و نیوزلند، تنها کشوری خواهد بود که نیروی کار آن رو‌به‌افزایش است

فهرست مطالب کتاب

فصل اول. جمعیت و قدرت
جمعیت و قدرت: کانون توجه جدید جهان
جمعیت و قدرت: درس‌های تاریخ
چارچوب فکری گزارش
فصل دوم. جهان توسعه‌یافته: ارزیابی پیش‌بینی‌ها
گشتی در جهان توسعه‌یافته
ایالات متحده آمریکا
سایر کشورهای انگلیسی‌زبان
اروپای غربی
ژاپن
نگاهی نزدیک‌تر به عوامل پیش‌برنده موج جمعیتی
زاد و ولد
امید به زندگی (میانگین طول عمر)
مهاجرت
تاثیر بر بودجه‌های دولتی
تاثیر بر اشتغال و تولید ناخالص داخلی
فصل سوم. جهان توسعه‌یافته: ارزیابی پیامدها
تغییر در ابعاد و بزرگی جمعیت
ابعاد جمعیت
ابعاد اقتصاد
بازدهی به‌مقیاس
تغییر در عملکرد اقتصادی
ساختار اقتصادی
پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
جریان‌های جهانی سرمایه
پیری نیروی کار
روان‌شناسی بازار
تغییر روحیه اجتماعی
روان‌شناسی فردی
ابعاد و ساختار خانواده
تنوع روزافزون قومی
سیاست و جهت‌گیری ملی
فصل چهارم. آینده جمعیتی جهان درحال‌توسعه: باید امیدوار بود یا نگران؟
خطرات گذار جمعیتی
گذار متوقف‌شده و گذار دستخوش عقب‌گرد
«جنایات بیشتر در خاورمیانه»
امتیازات جمعیتی ازدست‌رفته
گذار بیش از اندازه سریع یا بیش از حد
رقابت جدید جمعیتی
فرض‌های مبنایی پیش‌بینی‌های جمعیتی
گشتی در جهان درحال‌توسعه
پایین‌دست صحرای آفریقا
جهان عرب
آسیای مسلمان غیر عرب
چین و شرق آسیا
هند و جنوب آسیا
آمریکای لاتین
حوزه روسیه
اروپای شرقی
جهانی خطرناک‌تر
فصل پنجم. نقشه جمعیتی آینده ژئوپلیتیک ما
یافته‌های عمده: دگرگونی جمعیتی
یافته‌های عمده: پیامدهای ژئوپلیتیک
چارچوب اقدامات دیپلماتیک
سیاست جمعیتی
سیاست اقتصادی
دیپلماسی و اتحادهای استراتژیک
موضع دفاعی و استراتژی نظامی
پیوست اول. یادداشت‌های فنی
1- منابع اصلی داده‌ها
2- شاخص‌های جمعیتی و گروه‌بندی کشورها
3- پیش‌بینی‌های جمعیتی
4- پیش‌بینی «موقعیت کنونی» مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی
5- پیش‌بینی‌های اقتصادی الگوی پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی
پیوست دوم. میزگردها و مصاحبه‌ها
شرکت‌کنندگان در میزگرد
صاحب‌نظرانی که با آن‌ها مصاحبه شد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جمعیت، قدرت، معیشت: بررسی تاثیر کهنسالی بر اقتصاد و قدرت سیاسی در جهان
نویسنده،
مترجمحمیدرضا خطیبی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات329
زبانفارسی
شابک978-600-497075-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جمعیت، قدرت، معیشت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جمعیت، قدرت، معیشت

برای دریافت کتاب جمعیت، قدرت، معیشت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.